Jeff Bezos, Amazons grundare och tillika ägare av Washington Post, har meddelat att hans tidning inte kommer att ge sitt stöd till någon av presidentkandidaterna i det stundande valet. Det är numera ovanligt att de stora medierna inte öppet ställer sig bakom endera kandidaten i ett presidentval.
Det kan låta underligt för oss, men i USA är även medier – liksom nästan allt annat i samhället – endera öppet ”liberala” (vänster, Demokraterna) eller ”konservativa” (höger, Republikanerna). Det gäller inte bara deras ledarsidor, utan alla läsare förväntar sig numera en bias även i nyhetsrapporteringen. Åtminstone kommer man att automatiskt misstänka motståndarens mediekanaler för detta.
Mediemarknaden har dessutom på senare år fått en allt mer uppenbar och kraftig slagsida åt vänster. Sedan Donald Trump gav sig in i storpolitiken har han haft i stort sett alla stora amerikanska medier emot sig, men framför allt de största, viktigaste nationella morgontidningarna, som New York Times och Washington Post. Den sistnämnda har varit ett av de allra tyngsta och mest aktiva slagskeppen i den mediala armada som beskjutit Trump oavbrutet i snart ett årtionde. Att man nu signalerar att man kanske vill röra sig mot en mer neutral position är ingen liten sak i det amerikanska medielandskapet.