loadingJournalister rapporterar från Withernsea i östra England, den plats som ligger närmast olycksplatsen. Foto: Jon Super/AP/TT
Journalister rapporterar från Withernsea i östra England, den plats som ligger närmast olycksplatsen. Foto: Jon Super/AP/TT
Utrikes

Varning för stora utsläpp efter fartygsolyckan

TT

Inga dödsfall rapporteras ombord på oljetankern Stena Immaculate i den svåra fartygsolyckan i Nordsjön. Nära 40 personer har kunnat föras till säkerhet, och bara en person har behövt sjukhusvård. Däremot befaras svåra utsläpp utefter den brittiska östkusten.

Den svenskägda oljetankern Stena Immaculate kolliderade på måndagsmorgonen med ett containerfartyg utanför den brittiska kusten. Oljetankern hade en last med bland annat flygbränsle och fattade eld vid olyckan.

En svenskägd oljetanker och ett containerskepp kolliderade i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT

Ett enormt räddningspådrag inleddes omedelbart, och 36 personer ombord de två fartygen fördes i säkerhet till den närliggande hamnstaden Grimsby.

Bara en av de ombord behövde föras till sjukhus, skriver Graham Stuart, parlamentariker för området utanför Hull och Grimsby, på X.

Även Stena Bulk, som äger Immaculate, bekräftar att alla ombord deras fartyg överlevt olyckan.

Tjockt moln

Olycksplatsen höljdes snabbt i ett mörkt, tjockt rökmoln efter att ett massivt "eldklot" flammade upp, uppger hamnchefen Martyn Boyers i Grimsby för BBC.

Stena Immaculates chartrades av den amerikanska militären och tankern fraktade lättantändligt flygbränsle – vilket ledde till den våldsamma brand som syntes från långt håll. Containerfartyget fraktade enligt BBC bland annat 15 containrar med det giftiga ämnet natriumcyanid.

Båda fartygen uppges ha fattat brand och läget ombord containerfartyget Solong var inledningsvis oklart. Tankern låg för ankar när Solong körde in i den.

Omedelbart efter kollisionen inleddes insatser för att försöka begränsa en miljökatastrof på grund av läckande bränsle, som befaras nå Yorkshirekusten, omkring 15 kilometer från olycksplatsen.

Staden Hulls rådsordförande Mike Ross befarar en "förödande" katastrof och sade att en "omfattande insats" har inletts för att försöka minimera skadeverkningar. Han sade också till BBC att kustområdet Humber är "en av de mest utsatta flodmynningarna i världen".

Snabbhet av högsta vikt

Greenpeace uppger för BBC att det är för tidigt att säga hur stora skador på naturen olyckan kan orsaka.

– Sjö- och väderförhållanden är viktiga för att bedöma hur utsläppen beter sig, säger ett talesperson för organisationen.

– När det gäller oljeutsläpp eller farligt material från containerskeppet som är inblandat, handlar det mycket om hur snabbt insatsen sätts i gång för att begränsa skadorna.

Stena Immaculate är ett av ett fåtal tankfartyg som USA:s militär använder för att transportera bränsle.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingJournalister rapporterar från Withernsea i östra England, den plats som ligger närmast olycksplatsen. Foto: Jon Super/AP/TT
Journalister rapporterar från Withernsea i östra England, den plats som ligger närmast olycksplatsen. Foto: Jon Super/AP/TT
Utrikes

Varning för stora utsläpp efter fartygsolyckan

TT

Inga dödsfall rapporteras ombord på oljetankern Stena Immaculate i den svåra fartygsolyckan i Nordsjön. Nära 40 personer har kunnat föras till säkerhet, och bara en person har behövt sjukhusvård. Däremot befaras svåra utsläpp utefter den brittiska östkusten.

Den svenskägda oljetankern Stena Immaculate kolliderade på måndagsmorgonen med ett containerfartyg utanför den brittiska kusten. Oljetankern hade en last med bland annat flygbränsle och fattade eld vid olyckan.

En svenskägd oljetanker och ett containerskepp kolliderade i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT

Ett enormt räddningspådrag inleddes omedelbart, och 36 personer ombord de två fartygen fördes i säkerhet till den närliggande hamnstaden Grimsby.

Bara en av de ombord behövde föras till sjukhus, skriver Graham Stuart, parlamentariker för området utanför Hull och Grimsby, på X.

Även Stena Bulk, som äger Immaculate, bekräftar att alla ombord deras fartyg överlevt olyckan.

Tjockt moln

Olycksplatsen höljdes snabbt i ett mörkt, tjockt rökmoln efter att ett massivt "eldklot" flammade upp, uppger hamnchefen Martyn Boyers i Grimsby för BBC.

Stena Immaculates chartrades av den amerikanska militären och tankern fraktade lättantändligt flygbränsle – vilket ledde till den våldsamma brand som syntes från långt håll. Containerfartyget fraktade enligt BBC bland annat 15 containrar med det giftiga ämnet natriumcyanid.

Båda fartygen uppges ha fattat brand och läget ombord containerfartyget Solong var inledningsvis oklart. Tankern låg för ankar när Solong körde in i den.

Omedelbart efter kollisionen inleddes insatser för att försöka begränsa en miljökatastrof på grund av läckande bränsle, som befaras nå Yorkshirekusten, omkring 15 kilometer från olycksplatsen.

Staden Hulls rådsordförande Mike Ross befarar en "förödande" katastrof och sade att en "omfattande insats" har inletts för att försöka minimera skadeverkningar. Han sade också till BBC att kustområdet Humber är "en av de mest utsatta flodmynningarna i världen".

Snabbhet av högsta vikt

Greenpeace uppger för BBC att det är för tidigt att säga hur stora skador på naturen olyckan kan orsaka.

– Sjö- och väderförhållanden är viktiga för att bedöma hur utsläppen beter sig, säger ett talesperson för organisationen.

– När det gäller oljeutsläpp eller farligt material från containerskeppet som är inblandat, handlar det mycket om hur snabbt insatsen sätts i gång för att begränsa skadorna.

Stena Immaculate är ett av ett fåtal tankfartyg som USA:s militär använder för att transportera bränsle.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025