Inga dödsfall rapporteras ombord på oljetankern Stena Immaculate i den svåra fartygsolyckan i Nordsjön. Nära 40 personer har kunnat föras till säkerhet, och bara en person har behövt sjukhusvård. Däremot befaras svåra utsläpp utefter den brittiska östkusten.
Den svenskägda oljetankern Stena Immaculate kolliderade på måndagsmorgonen med ett containerfartyg utanför den brittiska kusten. Oljetankern hade en last med bland annat flygbränsle och fattade eld vid olyckan.

En svenskägd oljetanker och ett containerskepp kolliderade i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT
Ett enormt räddningspådrag inleddes omedelbart, och 36 personer ombord de två fartygen fördes i säkerhet till den närliggande hamnstaden Grimsby.
Bara en av de ombord behövde föras till sjukhus, skriver Graham Stuart, parlamentariker för området utanför Hull och Grimsby, på X.
Även Stena Bulk, som äger Immaculate, bekräftar att alla ombord deras fartyg överlevt olyckan.
Tjockt moln
Olycksplatsen höljdes snabbt i ett mörkt, tjockt rökmoln efter att ett massivt "eldklot" flammade upp, uppger hamnchefen Martyn Boyers i Grimsby för BBC.
Stena Immaculates chartrades av den amerikanska militären och tankern fraktade lättantändligt flygbränsle – vilket ledde till den våldsamma brand som syntes från långt håll. Containerfartyget fraktade enligt BBC bland annat 15 containrar med det giftiga ämnet natriumcyanid.
Båda fartygen uppges ha fattat brand och läget ombord containerfartyget Solong var inledningsvis oklart. Tankern låg för ankar när Solong körde in i den.
Omedelbart efter kollisionen inleddes insatser för att försöka begränsa en miljökatastrof på grund av läckande bränsle, som befaras nå Yorkshirekusten, omkring 15 kilometer från olycksplatsen.
Staden Hulls rådsordförande Mike Ross befarar en "förödande" katastrof och sade att en "omfattande insats" har inletts för att försöka minimera skadeverkningar. Han sade också till BBC att kustområdet Humber är "en av de mest utsatta flodmynningarna i världen".
Snabbhet av högsta vikt
Greenpeace uppger för BBC att det är för tidigt att säga hur stora skador på naturen olyckan kan orsaka.
– Sjö- och väderförhållanden är viktiga för att bedöma hur utsläppen beter sig, säger ett talesperson för organisationen.
– När det gäller oljeutsläpp eller farligt material från containerskeppet som är inblandat, handlar det mycket om hur snabbt insatsen sätts i gång för att begränsa skadorna.
Stena Immaculate är ett av ett fåtal tankfartyg som USA:s militär använder för att transportera bränsle.