loadingEn nätfiskekampanj pågår i Googles kalender. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
En nätfiskekampanj pågår i Googles kalender. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

Kriminella utnyttjar Googles kalender

Mikael Widerberg/TT

Över 500 miljoner användare av Googles kalender riskerar att bli lurade på pengar eller få information stulen. En inställning kan försvåra nätfisket.

Det är via en ny så kallad nätfiskekampanj som cyberkriminella försöker lura sig till pengar och information från mer än 500 miljoner användare av Googles kalender.

De kriminella försöker slå till med hjälp av mejl.

– Det är ett väldigt vanligt sätt, säger Fredrik Sandström, säkerhetsexpert på it-företaget Check Point Software, till TT.

Meddelanden som ser ut att skickas från Googles kalender innehåller en länk eller en kalenderfil som leder till exempelvis Google Forms eller Google Drawings. Väl där bli användaren uppmanad att klicka på ytterligare en länk som i sin tur till slut leder till sidor där användaren blir ombedd att genomföra en falsk autentiseringsprocess, ange personlig information och lämna betalningsuppgifter.

Går det att skydda sig mot den här typen av bedrägerier? Enligt Fredrik Sandström kan det många gånger vara väldigt svårt.

– Ibland kan det vara jättesvårt att se om en länk är äkta eller inte. Och därför måste man ha skyddsprogram, till exempel antivirusprogram eller mejlskydd, säger han och fortsätter:

– Det man kan tänka på är att titta på länken och se om Google till exempel är stavat med ett "O" eller två "G". Men eftersom många använder sig av komprimerade länkar kan det också vara svårt.

I en skriftlig kommentar till Check Point Software säger Google att en rekommendation för att undvika att bli lurad är att aktivera inställningen "kända avsändare" i kalendern. Den inställningen hjälper till att försvåra den här typen av nätfiske.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn nätfiskekampanj pågår i Googles kalender. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
En nätfiskekampanj pågår i Googles kalender. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

Kriminella utnyttjar Googles kalender

Mikael Widerberg/TT

Över 500 miljoner användare av Googles kalender riskerar att bli lurade på pengar eller få information stulen. En inställning kan försvåra nätfisket.

Det är via en ny så kallad nätfiskekampanj som cyberkriminella försöker lura sig till pengar och information från mer än 500 miljoner användare av Googles kalender.

De kriminella försöker slå till med hjälp av mejl.

– Det är ett väldigt vanligt sätt, säger Fredrik Sandström, säkerhetsexpert på it-företaget Check Point Software, till TT.

Meddelanden som ser ut att skickas från Googles kalender innehåller en länk eller en kalenderfil som leder till exempelvis Google Forms eller Google Drawings. Väl där bli användaren uppmanad att klicka på ytterligare en länk som i sin tur till slut leder till sidor där användaren blir ombedd att genomföra en falsk autentiseringsprocess, ange personlig information och lämna betalningsuppgifter.

Går det att skydda sig mot den här typen av bedrägerier? Enligt Fredrik Sandström kan det många gånger vara väldigt svårt.

– Ibland kan det vara jättesvårt att se om en länk är äkta eller inte. Och därför måste man ha skyddsprogram, till exempel antivirusprogram eller mejlskydd, säger han och fortsätter:

– Det man kan tänka på är att titta på länken och se om Google till exempel är stavat med ett "O" eller två "G". Men eftersom många använder sig av komprimerade länkar kan det också vara svårt.

I en skriftlig kommentar till Check Point Software säger Google att en rekommendation för att undvika att bli lurad är att aktivera inställningen "kända avsändare" i kalendern. Den inställningen hjälper till att försvåra den här typen av nätfiske.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024