loadingEn svenskägd oljetanker och ett containerskepp har kolliderat i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT
En svenskägd oljetanker och ett containerskepp har kolliderat i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT
Utrikes

Inga dödsoffer efter Nordsjökollision

TT

Inga dödsfall rapporteras ombord oljetankern Stena Immaculate i den svåra fartygsolyckan i Nordsjön. Minst 32 personer har skadats i den dramatiska fartygskollisionen i Nordsjön. Det finns också uppgifter om utsläpp efter olyckan.

Den svenskägda oljetankern Stena Immaculate har krockat med ett containerfartyg i Nordsjön och båda fartygen står i brand, enligt brittiska medier.

Erik Hånell, vd för Stena Bulk som äger Immaculate, säger till brittiska BBC att hela besättningen, över 20 personer, är inräknade och förda i säkerhet.

Tjockt moln

Enligt de senaste uppgifterna har totalt 32 skadade personer förts i land, rapporterar AFP. 20 beskrivs som "offer", men deras skadeläge är oklart. BBC skriver att en "massiv eldboll" flammade upp när krocken skedde, med hänvisning till chefen för hamnen i brittiska Grimsby.

Bilder från olycksplatsen visar tankern höljd i ett mörkt, tjockt rökmoln. Enligt brittiska kustbevakningen förbereds åtgärder för att hantera utsläpp, skriver AFP. Oljetankern har en last med lättantändligt flygbränsle, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Enligt preliminära uppgifter blev tankern, flaggad i USA, påkörd av det andra fartyget, Solong, på måndagsförmiddagen svensk tid. Solong är flaggad i Portugal. Båda fartygen ska ha fattat eld och besättningarna uppges ha evakuerat.

På förmiddagen

"Kustbevakningen samordnar den akuta insatsen efter rapporterna om en kollision mellan tankern och lastfartyget utanför East Yorkshire", citerar BBC ur ett brittiskt pressmeddelande.

"Larmet kom klockan 9:48".

Räddningsstyrkor, såväl flyg som fartyg, skickades till platsen. Bland dem finns skepp med utrustning för att bekämpa bränder.

East Yorkshire är regionen öster om Leeds och Hull i England. Fartygen uppges befinna sig drygt 15 kilometer från kusten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn svenskägd oljetanker och ett containerskepp har kolliderat i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT
En svenskägd oljetanker och ett containerskepp har kolliderat i Nordsjön 15 km från kusten. Foto: Anders Humlebo/TT
Utrikes

Inga dödsoffer efter Nordsjökollision

TT

Inga dödsfall rapporteras ombord oljetankern Stena Immaculate i den svåra fartygsolyckan i Nordsjön. Minst 32 personer har skadats i den dramatiska fartygskollisionen i Nordsjön. Det finns också uppgifter om utsläpp efter olyckan.

Den svenskägda oljetankern Stena Immaculate har krockat med ett containerfartyg i Nordsjön och båda fartygen står i brand, enligt brittiska medier.

Erik Hånell, vd för Stena Bulk som äger Immaculate, säger till brittiska BBC att hela besättningen, över 20 personer, är inräknade och förda i säkerhet.

Tjockt moln

Enligt de senaste uppgifterna har totalt 32 skadade personer förts i land, rapporterar AFP. 20 beskrivs som "offer", men deras skadeläge är oklart. BBC skriver att en "massiv eldboll" flammade upp när krocken skedde, med hänvisning till chefen för hamnen i brittiska Grimsby.

Bilder från olycksplatsen visar tankern höljd i ett mörkt, tjockt rökmoln. Enligt brittiska kustbevakningen förbereds åtgärder för att hantera utsläpp, skriver AFP. Oljetankern har en last med lättantändligt flygbränsle, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Enligt preliminära uppgifter blev tankern, flaggad i USA, påkörd av det andra fartyget, Solong, på måndagsförmiddagen svensk tid. Solong är flaggad i Portugal. Båda fartygen ska ha fattat eld och besättningarna uppges ha evakuerat.

På förmiddagen

"Kustbevakningen samordnar den akuta insatsen efter rapporterna om en kollision mellan tankern och lastfartyget utanför East Yorkshire", citerar BBC ur ett brittiskt pressmeddelande.

"Larmet kom klockan 9:48".

Räddningsstyrkor, såväl flyg som fartyg, skickades till platsen. Bland dem finns skepp med utrustning för att bekämpa bränder.

East Yorkshire är regionen öster om Leeds och Hull i England. Fartygen uppges befinna sig drygt 15 kilometer från kusten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025