loadingUrspårningarna på Malmbanan mellan Luleå och Narvik har lett till miljardförluster. Arkivbild. Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT
Urspårningarna på Malmbanan mellan Luleå och Narvik har lett till miljardförluster. Arkivbild. Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT
Inrikes

Hål i snöskydd bakom urspårning på Malmbanan

TT

Malmbanan behöver skyddas bättre mot snödrev och svårforcerad drivbildning. Det slår Statens haverikommission fast efter att ha granskat urspårningen vid Vassijaure driftplats den 24 februari förra året.

Vädret pekas ut som en bidragande orsak till olyckan – det blåste frisk till hård vind och vinden förde med sig blötsnö som packades och frös till hårda drivor på marken.

Över banan finns så kallade snögallerier som ska skydda spåret mot snö, men på platsen för urspårningen fanns ett hål i snögalleriet som underlättade för snö att driva in på spåret och in under vagnarna, konstaterar Haverikommissionen.

På grund av pågående arbete på platsen behövde tåget göra ett längre uppehåll. När tåget började rulla spårade det ur.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUrspårningarna på Malmbanan mellan Luleå och Narvik har lett till miljardförluster. Arkivbild. Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT
Urspårningarna på Malmbanan mellan Luleå och Narvik har lett till miljardförluster. Arkivbild. Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT
Inrikes

Hål i snöskydd bakom urspårning på Malmbanan

TT

Malmbanan behöver skyddas bättre mot snödrev och svårforcerad drivbildning. Det slår Statens haverikommission fast efter att ha granskat urspårningen vid Vassijaure driftplats den 24 februari förra året.

Vädret pekas ut som en bidragande orsak till olyckan – det blåste frisk till hård vind och vinden förde med sig blötsnö som packades och frös till hårda drivor på marken.

Över banan finns så kallade snögallerier som ska skydda spåret mot snö, men på platsen för urspårningen fanns ett hål i snögalleriet som underlättade för snö att driva in på spåret och in under vagnarna, konstaterar Haverikommissionen.

På grund av pågående arbete på platsen behövde tåget göra ett längre uppehåll. När tåget började rulla spårade det ur.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025