loadingProgramledaren Peter Jihde gjorde ishockey-VM i Viaplay i år. Men för den som vill avsluta ett Viaplay-abonnemang kan det bli frustrerande många steg. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/AP/TT
Programledaren Peter Jihde gjorde ishockey-VM i Viaplay i år. Men för den som vill avsluta ett Viaplay-abonnemang kan det bli frustrerande många steg. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/AP/TT
Inrikes

Förvirrande svårt att avsluta populära abonnemang

Marcus Alexandersson/TT

Det krävs elva steg för att lyckas säga upp Amazon Prime. Storbolaget är ändå inte sämst i klassen när det kommer till att avsluta en tjänst, visar en ny rapport.

– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Dark patterns är ett fint tekniskt uttryck för att göra det hårslitande frustrerande att avsluta diverse abonnemang och tjänster. Vill du avsluta den där ljudbokstjänsten du aldrig använder? Varsågod, det blir tio steg med diverse visuella hinder. Trött på tidningsprenumerationen? Grattis, här är nio steg med extra inloggning och fler visuella hinder.

Organisationen Sveriges konsumenter har under hösten granskat 20 av de mest populära tjänsterna inom strömning, ljudböcker och tidningar. Den korta sammanfattningen? Alla är mer eller mindre dåliga.

– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Strömningstjänsten värst

Sett till antal steg som krävs för att säga tack och hej till en tjänst är TV4 Play värst i klassen med 14 steg. Men även andra strömningstjänster som Viaplay och Max kräver också många steg innan uppsägningen är klar, elva för Viaplay och tio för Max.

– Antal steg säger inte allt. Men det är tydligt att det inte ska ta 14 steg att säga upp ett abonnemang. Då är det ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag.

Anna Sandell, kommunikationschef på TV4, säger att de vill erbjuda avslutande kunder chansen att byta paket.

"Vi arbetar löpande med vår tjänst, för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare ska känna sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämt sig för att avsluta det", skriver hon i ett mejl.

Inte bara klick

Att avsluta en tjänst handlar dock inte enbart om antalet steg, det kan även vara fullt av luriga meningar, känsloladdat språk och rena återvändsgränder. Sämst när det kommer till den "bingobrickan" är Storytel, som har såväl överflödiga steg, återvändsgränder, känsloladdat språk som visuella hinder och luriga meningar, enligt undersökningen.

Storytel själva säger att de påverkas av regler från Apple som gör avslutsprocessen längre, men också att de välkomnar granskningen.

"Vi har redan genomfört flera förbättringar i uppsägningsflödet och arbetar kontinuerligt med att utveckla och uppdatera vår tjänst för att ännu bättre möta våra användares behov och förväntningar", säger Johan Littorin, Sverigechef på Storytel i ett mejl.

Sveriges konsumenter vill med anledning av granskningen se lagkrav på enkla digitala uppsägningar.

Så många steg krävs för att avsluta tjänsten

Så många steg krävs för att avsluta följande tjänst:

Strömningstjänster:

Amazon Prime: 11

Apple TV : 6

Disney : 8

Max: 10

Netflix: 5

Skyshowtime: 8

TV4 Play: 14

Viaplay: 11

Ljudböcker:

Bookbeat: 5

Bokus Play: 8

Nextory: 10

Storytel: 10

Tidningar:

Aftonbladet: 10

Dagens ETC: Kräver telefonsamtal eller mejl.

Dagens Industri: 6

Dagens Nyheter: 10

Expressen: 7

Göteborgs-Posten: 9

Svenska Dagbladet: 7

Sydsvenskan: 7

Källa: Sveriges konsumenter

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingProgramledaren Peter Jihde gjorde ishockey-VM i Viaplay i år. Men för den som vill avsluta ett Viaplay-abonnemang kan det bli frustrerande många steg. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/AP/TT
Programledaren Peter Jihde gjorde ishockey-VM i Viaplay i år. Men för den som vill avsluta ett Viaplay-abonnemang kan det bli frustrerande många steg. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/AP/TT
Inrikes

Förvirrande svårt att avsluta populära abonnemang

Marcus Alexandersson/TT

Det krävs elva steg för att lyckas säga upp Amazon Prime. Storbolaget är ändå inte sämst i klassen när det kommer till att avsluta en tjänst, visar en ny rapport.

– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Dark patterns är ett fint tekniskt uttryck för att göra det hårslitande frustrerande att avsluta diverse abonnemang och tjänster. Vill du avsluta den där ljudbokstjänsten du aldrig använder? Varsågod, det blir tio steg med diverse visuella hinder. Trött på tidningsprenumerationen? Grattis, här är nio steg med extra inloggning och fler visuella hinder.

Organisationen Sveriges konsumenter har under hösten granskat 20 av de mest populära tjänsterna inom strömning, ljudböcker och tidningar. Den korta sammanfattningen? Alla är mer eller mindre dåliga.

– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Strömningstjänsten värst

Sett till antal steg som krävs för att säga tack och hej till en tjänst är TV4 Play värst i klassen med 14 steg. Men även andra strömningstjänster som Viaplay och Max kräver också många steg innan uppsägningen är klar, elva för Viaplay och tio för Max.

– Antal steg säger inte allt. Men det är tydligt att det inte ska ta 14 steg att säga upp ett abonnemang. Då är det ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag.

Anna Sandell, kommunikationschef på TV4, säger att de vill erbjuda avslutande kunder chansen att byta paket.

"Vi arbetar löpande med vår tjänst, för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare ska känna sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämt sig för att avsluta det", skriver hon i ett mejl.

Inte bara klick

Att avsluta en tjänst handlar dock inte enbart om antalet steg, det kan även vara fullt av luriga meningar, känsloladdat språk och rena återvändsgränder. Sämst när det kommer till den "bingobrickan" är Storytel, som har såväl överflödiga steg, återvändsgränder, känsloladdat språk som visuella hinder och luriga meningar, enligt undersökningen.

Storytel själva säger att de påverkas av regler från Apple som gör avslutsprocessen längre, men också att de välkomnar granskningen.

"Vi har redan genomfört flera förbättringar i uppsägningsflödet och arbetar kontinuerligt med att utveckla och uppdatera vår tjänst för att ännu bättre möta våra användares behov och förväntningar", säger Johan Littorin, Sverigechef på Storytel i ett mejl.

Sveriges konsumenter vill med anledning av granskningen se lagkrav på enkla digitala uppsägningar.

Så många steg krävs för att avsluta tjänsten

Så många steg krävs för att avsluta följande tjänst:

Strömningstjänster:

Amazon Prime: 11

Apple TV : 6

Disney : 8

Max: 10

Netflix: 5

Skyshowtime: 8

TV4 Play: 14

Viaplay: 11

Ljudböcker:

Bookbeat: 5

Bokus Play: 8

Nextory: 10

Storytel: 10

Tidningar:

Aftonbladet: 10

Dagens ETC: Kräver telefonsamtal eller mejl.

Dagens Industri: 6

Dagens Nyheter: 10

Expressen: 7

Göteborgs-Posten: 9

Svenska Dagbladet: 7

Sydsvenskan: 7

Källa: Sveriges konsumenter

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024