loadingKryssningsfartyget Europa 2 på besök i Stockholm i början av juli. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Kryssningsfartyget Europa 2 på besök i Stockholm i början av juli. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Fortsatt svag kryssningstrafik i Östersjön

TT

Kryssningstrafiken i Östersjön är fortfarande långt ifrån volymerna från toppåret 2019. Under årets sommarsäsong beräknas drygt 200 000 kryssningspassagerare komma till Stockholm.

En bidragande orsak till att kryssningstrafiken inte återhämtat sig efter pandemin är att det stora dragplåstret S:t Petersburg inte längre är en destination efter Rysslands invasion i Ukraina.

Under årets sommarsäsong, som sträcker sig från april till oktober, tar Stockholms hamnar emot drygt 120 internationella kryssningsfartyg, vilket är i nivå med förra året, skriver Dagens industri.

I antal turister rör det sig om drygt 200 000 kryssningspassagerare under 2024, jämfört med cirka 650 000 innan pandemin bröt ut.

Antalet kryssningsfartyg som kommer till Stockholm nästa år ligger i linje med årets kryssningstrafik, visar bokningar på världsbasis som görs två år i förväg.

– År 2026 får vi en tydlig uppgång. Men det tar ett tag innan vi är tillbaka på tidigare rekordnivåer. Når vi dit runt år 2030 så är det toppen, säger Stefan Scheja på Stockholms hamnar, till Dagens industri.

I snitt är fartygen fyllda till 85 procent och de största fartygen rymmer uppemot 4 000 passagerare. I år är beläggningen bättre än väntat, uppger Stefan Scheja.

Runt hälften av årets kryssningsturister är tyskar, på andra plats återfinns amerikaner – omkring en femtedel. Därefter kommer britter.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKryssningsfartyget Europa 2 på besök i Stockholm i början av juli. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Kryssningsfartyget Europa 2 på besök i Stockholm i början av juli. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Fortsatt svag kryssningstrafik i Östersjön

TT

Kryssningstrafiken i Östersjön är fortfarande långt ifrån volymerna från toppåret 2019. Under årets sommarsäsong beräknas drygt 200 000 kryssningspassagerare komma till Stockholm.

En bidragande orsak till att kryssningstrafiken inte återhämtat sig efter pandemin är att det stora dragplåstret S:t Petersburg inte längre är en destination efter Rysslands invasion i Ukraina.

Under årets sommarsäsong, som sträcker sig från april till oktober, tar Stockholms hamnar emot drygt 120 internationella kryssningsfartyg, vilket är i nivå med förra året, skriver Dagens industri.

I antal turister rör det sig om drygt 200 000 kryssningspassagerare under 2024, jämfört med cirka 650 000 innan pandemin bröt ut.

Antalet kryssningsfartyg som kommer till Stockholm nästa år ligger i linje med årets kryssningstrafik, visar bokningar på världsbasis som görs två år i förväg.

– År 2026 får vi en tydlig uppgång. Men det tar ett tag innan vi är tillbaka på tidigare rekordnivåer. Når vi dit runt år 2030 så är det toppen, säger Stefan Scheja på Stockholms hamnar, till Dagens industri.

I snitt är fartygen fyllda till 85 procent och de största fartygen rymmer uppemot 4 000 passagerare. I år är beläggningen bättre än väntat, uppger Stefan Scheja.

Runt hälften av årets kryssningsturister är tyskar, på andra plats återfinns amerikaner – omkring en femtedel. Därefter kommer britter.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024