Kryssningstrafiken i Östersjön är fortfarande långt ifrån volymerna från toppåret 2019. Under årets sommarsäsong beräknas drygt 200 000 kryssningspassagerare komma till Stockholm.
En bidragande orsak till att kryssningstrafiken inte återhämtat sig efter pandemin är att det stora dragplåstret S:t Petersburg inte längre är en destination efter Rysslands invasion i Ukraina.
Under årets sommarsäsong, som sträcker sig från april till oktober, tar Stockholms hamnar emot drygt 120 internationella kryssningsfartyg, vilket är i nivå med förra året, skriver Dagens industri.
I antal turister rör det sig om drygt 200 000 kryssningspassagerare under 2024, jämfört med cirka 650 000 innan pandemin bröt ut.
Antalet kryssningsfartyg som kommer till Stockholm nästa år ligger i linje med årets kryssningstrafik, visar bokningar på världsbasis som görs två år i förväg.
– År 2026 får vi en tydlig uppgång. Men det tar ett tag innan vi är tillbaka på tidigare rekordnivåer. Når vi dit runt år 2030 så är det toppen, säger Stefan Scheja på Stockholms hamnar, till Dagens industri.
I snitt är fartygen fyllda till 85 procent och de största fartygen rymmer uppemot 4 000 passagerare. I år är beläggningen bättre än väntat, uppger Stefan Scheja.
Runt hälften av årets kryssningsturister är tyskar, på andra plats återfinns amerikaner – omkring en femtedel. Därefter kommer britter.