loadingSMHI varnar för hala vägar på flera håll i mellersta Sverige. Arkivbild. Foto: Pedersen, Terje
SMHI varnar för hala vägar på flera håll i mellersta Sverige. Arkivbild. Foto: Pedersen, Terje
Inrikes

Fortsatt ishalka i mellersta Sverige

Epoch Times

Det fortsätter att vara halt på vägarna i mellersta Sverige. Flera varningar för ishalka har utfärdats.

– På sådan här is är dubbdäck det som biter bäst, råder en trafikexpert.

SMHI har gått ut med klass 1-varningar för plötslig ishalka i Jämtland, Västernorrland, Dalarna och Värmlands län.

Varningarna gäller in på lördagseftermiddagen och natten, men även söndagsmorgonen kan bjuda på rejält hala vägar.

– Vi har ett nederbördsområde på väg in som kan falla i form av regn eller blötsnö. Och när det faller på kalla ytor kan det bli halt. Det gäller att man tar det försiktigt, speciellt i de här områdena, säger Alexandra Ohlsson, meteorolog på SMHI, till TT.

Kallast i Pajala

Efter att nederbörden dragit förbi klarnar himlen upp i mellersta Sverige vilket medför att temperaturen sjunker till någon enstaka minusgrad och halkan fortsätter.

För Götalands del, som hade minusgrader natten mot lördag, ligger temperaturen över nollstrecket och här väntas inte någon halka inom den närmaste tiden.

Kallast uppmätta temperatur på fredagen hade Pajala med minus 20 grader. På lördagen hade temperaturen där stigit till mellan minus fem och minus åtta grader.

Däcken viktiga

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund, uppmanar bilister att hålla avståndet, tänka på att partier vid broar eller svackor kan vara extra hala och att ha rätt däck.

– På sådan här is är dubbdäck det som biter bäst. Sedan kan eller vill inte alla ha dubbdäck och då finns det bra däck utan dubbar. Då är det viktigt att de är märkta för nordiskt klimat och inte att de är märkta för centraleuropeiskt vinterväglag.

– Får man sladd ska man tänka på att inte styra och bromsa samtidigt, säger Carl Zeidlitz.

(TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSMHI varnar för hala vägar på flera håll i mellersta Sverige. Arkivbild. Foto: Pedersen, Terje
SMHI varnar för hala vägar på flera håll i mellersta Sverige. Arkivbild. Foto: Pedersen, Terje
Inrikes

Fortsatt ishalka i mellersta Sverige

Epoch Times

Det fortsätter att vara halt på vägarna i mellersta Sverige. Flera varningar för ishalka har utfärdats.

– På sådan här is är dubbdäck det som biter bäst, råder en trafikexpert.

SMHI har gått ut med klass 1-varningar för plötslig ishalka i Jämtland, Västernorrland, Dalarna och Värmlands län.

Varningarna gäller in på lördagseftermiddagen och natten, men även söndagsmorgonen kan bjuda på rejält hala vägar.

– Vi har ett nederbördsområde på väg in som kan falla i form av regn eller blötsnö. Och när det faller på kalla ytor kan det bli halt. Det gäller att man tar det försiktigt, speciellt i de här områdena, säger Alexandra Ohlsson, meteorolog på SMHI, till TT.

Kallast i Pajala

Efter att nederbörden dragit förbi klarnar himlen upp i mellersta Sverige vilket medför att temperaturen sjunker till någon enstaka minusgrad och halkan fortsätter.

För Götalands del, som hade minusgrader natten mot lördag, ligger temperaturen över nollstrecket och här väntas inte någon halka inom den närmaste tiden.

Kallast uppmätta temperatur på fredagen hade Pajala med minus 20 grader. På lördagen hade temperaturen där stigit till mellan minus fem och minus åtta grader.

Däcken viktiga

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund, uppmanar bilister att hålla avståndet, tänka på att partier vid broar eller svackor kan vara extra hala och att ha rätt däck.

– På sådan här is är dubbdäck det som biter bäst. Sedan kan eller vill inte alla ha dubbdäck och då finns det bra däck utan dubbar. Då är det viktigt att de är märkta för nordiskt klimat och inte att de är märkta för centraleuropeiskt vinterväglag.

– Får man sladd ska man tänka på att inte styra och bromsa samtidigt, säger Carl Zeidlitz.

(TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024