loadingEn indisk anläggning med två förvaringstankar för flytande naturgas, nära hamnen Dhamra i delstaten Odisha i oktober. Foto: Punit Paranjpe/AFP
En indisk anläggning med två förvaringstankar för flytande naturgas, nära hamnen Dhamra i delstaten Odisha i oktober. Foto: Punit Paranjpe/AFP
Utrikes

Flytande LNG-terminaler i Asien dyra och riskabla

Celene Ignacio

Terminaler för flytande naturgas kan bli en förlustaffär, enligt en rapport från Institute for Energy Economics and Financial Analysis Asia (IEEFA). Nittio procent av projekten planeras i Asien, där tillgängligheten är osäker på grund av extremväder.

Flytande naturgas, LNG, har utmålats som en snabb och enkel del av energiomställningen. Flytande LNG-terminaler medför dock höga kostnader och risker för asiatiska marknader.

– Kraftigare och skadligare väderfenomen blir ett allt större hot mot tillförlitligheten för LNG-projekt till havs, och mot energisäkerheten i importerande länder, säger Sam Reynolds, medförfattare till rapporten och IEEFA:s ansvarige forskare inom LNG och naturgas.

LNG effektivt eller kostsamt?

Flytande LNG-terminaler har blivit attraktiva på tillväxtmarknader, eftersom de kan byggas för under 100 miljoner dollar. Det är betydligt billigare än permanenta landbaserade terminaler, som kan kosta över en miljard dollar.

Däremot kan kostnaderna för frakt med specialbyggda fartyg som kan omlasta, förvara och återförgasa LNG ofta uppgå till 120 000 dollar om dagen, eller upp till 44 miljoner dollar per år. Ett nyligen avbrutet projekt i Bangladesh skulle enligt uppgifter ha kostat 300 000 dollar om dagen.

Enligt IEEFA har ingen av Asiens största LNG-importörer – Indien, Japan, Kina, Sydkorea, Thailand och Taiwan – terminaler. Endast Kina har haft terminaler, som stängdes ner 2016 på grund av ökade kostnader.

– Det var uppenbarligen för riskabelt för LNG-industrins ledare att vara beroende av ombytlig teknologi för sin energisäkerhet, säger Doleman.

Priset steg ytterligare i samband med Rysslands invasion av Ukraina 2022.

Källa: IEEFA

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn indisk anläggning med två förvaringstankar för flytande naturgas, nära hamnen Dhamra i delstaten Odisha i oktober. Foto: Punit Paranjpe/AFP
En indisk anläggning med två förvaringstankar för flytande naturgas, nära hamnen Dhamra i delstaten Odisha i oktober. Foto: Punit Paranjpe/AFP
Utrikes

Flytande LNG-terminaler i Asien dyra och riskabla

Celene Ignacio

Terminaler för flytande naturgas kan bli en förlustaffär, enligt en rapport från Institute for Energy Economics and Financial Analysis Asia (IEEFA). Nittio procent av projekten planeras i Asien, där tillgängligheten är osäker på grund av extremväder.

Flytande naturgas, LNG, har utmålats som en snabb och enkel del av energiomställningen. Flytande LNG-terminaler medför dock höga kostnader och risker för asiatiska marknader.

– Kraftigare och skadligare väderfenomen blir ett allt större hot mot tillförlitligheten för LNG-projekt till havs, och mot energisäkerheten i importerande länder, säger Sam Reynolds, medförfattare till rapporten och IEEFA:s ansvarige forskare inom LNG och naturgas.

LNG effektivt eller kostsamt?

Flytande LNG-terminaler har blivit attraktiva på tillväxtmarknader, eftersom de kan byggas för under 100 miljoner dollar. Det är betydligt billigare än permanenta landbaserade terminaler, som kan kosta över en miljard dollar.

Däremot kan kostnaderna för frakt med specialbyggda fartyg som kan omlasta, förvara och återförgasa LNG ofta uppgå till 120 000 dollar om dagen, eller upp till 44 miljoner dollar per år. Ett nyligen avbrutet projekt i Bangladesh skulle enligt uppgifter ha kostat 300 000 dollar om dagen.

Enligt IEEFA har ingen av Asiens största LNG-importörer – Indien, Japan, Kina, Sydkorea, Thailand och Taiwan – terminaler. Endast Kina har haft terminaler, som stängdes ner 2016 på grund av ökade kostnader.

– Det var uppenbarligen för riskabelt för LNG-industrins ledare att vara beroende av ombytlig teknologi för sin energisäkerhet, säger Doleman.

Priset steg ytterligare i samband med Rysslands invasion av Ukraina 2022.

Källa: IEEFA

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024