Polisen i Finland tittar på om ett utländskt fraktfartyg kan ha haft del i ett avbrott i elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland, rapporterar finländska medier.
Kabelavbrottet upptäcktes vid lunchtid på juldagen och utreds även av nätoperatören Fingrid.
Orsaken är oklar. En talesperson för Fingrid sade till Yle under juldagen att man inte kan utesluta sabotage men att problem av denna sort uppstår regelbundet.
– Självklart måste fakta hittas, och först när de har hittats kan vi säga om något yttre kan ha orsakat det, säger Arto Pahkin vid Fingrid till Ilta-Sanomat.
Polisen, som utreder händelsen tillsammans med andra myndigheter, planerar att hålla presskonferens om händelsen vid klockan 13, svensk tid, under torsdagen.
Utländska fartyg
Ett av två utländska fartyg som det talas om i samband med kabelavbrottet är oljetankern Eagle S, som befann sig i området vid händelsen, enligt sjöfartsövervakningssajten Marine Traffic. Eagle S eskorterades enligt Yle tidigt på juldagskvällen av det finländska kustbevakningsfartyget Turva till en plats utanför Porkkala sydväst om Helsingfors. Båda fartygen var kvar där tidigt på annandag jul.
Eagle S var på väg från S:t Petersburg till Egypten. Oljetankern har tidigare pekats ut som misstänkt för att vara del av den ryska så kallade skuggflottan som hjälper Ryssland att transportera rysk olja, enligt den brittiska sjöfartstidningen Lloyd's List.
I somras rapporterade tidningen att fartyget utgör en miljö- och säkerhetsrisk.
Hongkong-flaggat
Även ett Hongkong-flaggat fraktfartyg befann sig i området vid tiden för kabelavbrottet. Det har däremot rört sig vidare i sydvästlig riktning.
Hittills är det inte klarlagt var på kabeln brottet har skett, på land eller under vattnet, rapporterar Iltalehti.
Enligt bland annat Estlands radio, ERR, rapporterat har Estlink 2 varit ur funktion tidigare, under stora delar av 2024, på grund av underhållsarbete.
Händelsen uppges inte ha påverkat elförsörjningen.