De står i rad efter rad under den egyptiska öknens obarmhärtiga sol. Ett helt landskap av lastbilar, under färgglada presenningar vilar hjälpleveranser från världens alla hörn. En del har varit här i månader. Men gränsen till Gaza förblir i stort sett stängd.
– Mitt hjärta krossas – maten ruttnar här medan tusentals palestinier svälter på andra sidan muren, säger chauffören Abd al-Fattah.
Världen vill hjälpa. Leveranserna av mat, läkemedel och andra varor har hopats i både Israel och Egypten sedan Gazakriget började för ett år sedan. Men konflikten omfattar även gränspassagerna. Endast vissa varor släpps igenom, i mindre mängder och bara ibland.
Många hjälpleveranser som står här och väntar hanteras av Röda Halvmånen. I samband med Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussens besök tidigare i september sade en representant för hjälporganisationen att som högst 20 lastbilar per dygn tar sig förbi de egyptiska och israeliska kontrollerna.
Israelerna är långsammast – de arbetar bara kontorstid, medan egyptierna inspekterar laster dygnet runt.
– Det är som en droppe i havet, säger Röda Halvmånens representant till den danska nyhetsbyrån Ritzau om hjälpen som släpps igenom.
"Hoppas fortfarande"
Och det är ju bara vissa typer av livsmedel och mediciner som klarar den långa väntan i temperaturer på ibland kring 40 grader. Mycket har gått till spillo, särskilt efter en dramatisk lägesförändring i maj. Då gick Israel in militärt i Philadelphikorridoren, ingenmanslandet mellan Gazaremsan och Egypten. Israelerna tyckte inte att egyptierna var tillräckligt bra på att stoppa smuggling in till terrorstämplade Hamas.
– Jag anlände en vecka efteråt, sade Abd al-Fattah, en 50-årig lastbilsförare från Kairo, till nyhetsbyrån Nya Kina i augusti.
När det kinesiska reportageteamet kom på besök hade han alltså tillbringat tre månader i långtradarkön på platsen.
– Vi sover i våra bilar och lider av sommarhettan. Men vi hoppas fortfarande på att få komma in i Gazaremsan och leverera vår hjälp till folket där.
Torrt pitabröd
Abd al-Fattahs last består av bland annat tält och vårdmaterial, som klarar väntan. Men så är det inte för alla.
– Många livsmedelslaster har ruttnat här i hettan och solen, sade han.
En månad senare träffade Ritzaus journalister chauffören Mohammad Ibrahim, från den egyptiska hamnstaden Port Said, på samma plats.
– Jag har väntat här i fyra månader. Jag har knappt vatten eller mat, berättar han – och håller fram två torra bitar pitabröd som Röda Halvmånen delat ut.
När tiden gick hade biståndsorganen inget annat val än att sätta upp även hjälpsändningarnas förare på listorna över nödlidande. Så nu får de liknande ransoner som är tänkta för Gazaborna.
Tyst från Kairo
Enligt Mohammad Ibrahim kan det i lastbilslandskapet finnas chaufförer som suttit fast där sedan i februari. Andra får köra fram och tillbaka genom öknen med oförrättat ärende.
– Förra gången kom vi och stod här i över 50 dygn. Till slut körde vi tillbaka lasten eftersom den hade blivit dålig, har chauffören Sayid al-Nabawi berättat för al-Arabiya.
– Vi tog en ny last, och här är vi nu igen – bara Gud vet om den här lasten kan komma till användning innan den blir dålig.
Ingen av de militära parterna vill ta på sig ansvaret för tragedin. Egypten sade i våras att det vore ett brott mot tidigare fredsavtal om Israel gick in i Philadelphi. Men när så väl skedde var det tyst från Kairo – regeringen där är mån om sin medlarroll bredvid USA, och värdesätter kontakterna med både israeler eller palestinier.
Kan bli stående
Israel håller Rafah-gränsen i stort sett stängd, och hänvisar i stället den sydliga trafiken med destination Gaza till Kerem Shalom, en gränsövergång på den israeliska sidan som Israel kan kontrollera helt och hållet.
Men de har ingen koordinering med ärkefienden Hamas inne i Gaza. Så FN-talesmän har tidigare vittnat för TT om att även hjälpsändningar som släpps igenom kan bli stående övergivna på palestinskt område, eftersom ingen kan eller vågar hämta dem när de stridande parterna inte gett klartecken.
Lars Løkke Rasmussen var tagen vid sitt besök.
– Det är frustrerande att stå här och veta att på andra sidan stängslet råder en humanitär katastrof. Och den är inte skapad av naturen, utan skapad av människan, sade Danmarks utrikesminister till Ritzau.