loadingDet kinesiska fartyget Yi Peng 3, som fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten. Fartyget övervakas av den danska flottan. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix/TT
Det kinesiska fartyget Yi Peng 3, som fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten. Fartyget övervakas av den danska flottan. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix/TT
Utrikes

Expert: Allt pekar på det kinesiska fartyget

Cornelia Mikaelsson / TT

Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 ligger högst sannolikt bakom de skadade kablarna i Östersjön, bedömer den danska säkerhetsanalytikern Jacob Kaarsbo.

– Själva mönstret känner vi igen sedan tidigare.

Yi Peng 3, som under fredagen fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten, är enligt svensk polis intressant för utredningen om ett misstänkt sabotage mot kablarna.

– Allt pekar på det kinesiska fartyget. Det har sänkt hastigheten från 6,9 till 3,4 knop runt de förstörda kablarna och var i rysk hamn innan det seglade ut i Östersjön, säger Kaarsbo, tidigare chefsanalytiker på det danska försvarets underrättelsetjänst.

"Skulle bli förvånad"

Mönstret är inget nytt. För ett år sedan upptäcktes en läcka på gasledningen Balticconnector som går mellan Finland och Estland. Finsk polis pekade ut det kinesiskflaggade fartyget Newnew Polar Bear som ansvarigt. Fartyget var på väg från Kaliningrad till Sankt Petersburg när läckan tros ha uppstått.

Men Kinas roll som stat är högst oklar i båda fallen, understryker Kaarsbo.

– Jag tror att Ryssland har hyrt fartyg och besättning. Jag har svårt att se att Kina skulle söka en konfrontation och aktivt delta i ett hybridkrig. Jag tror inte att de har planerat sabotagen utan snarare sett mellan fingrarna.

– I kriget mellan Ukraina och Ryssland har de haft en mer accepterande roll och lutat sig tillbaka.

Borde stiga ombord

Yi Peng 3 övervakas sedan i tisdags av den danska flottan. Danska myndigheter har inte svarat på varför det ligger stilla i Kattegatt med det danska försvaret som sällskap. Kaarsbo tror att de överväger en ombordstigning.

– Danmark är en sjöfartsnation och man vill inte riskera att kränka något fartyg och gå emot havsrätten.

Själv menar han att danska myndigheter borde gå till botten med misstankarna.

– Om vi inte går ombord på fartyg som är misstänkta så kommer Ryssland, kineserna, eller vem det nu än är som ligger bakom det här att kunna fortsätta och gömma sig bakom havsrätten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDet kinesiska fartyget Yi Peng 3, som fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten. Fartyget övervakas av den danska flottan. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix/TT
Det kinesiska fartyget Yi Peng 3, som fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten. Fartyget övervakas av den danska flottan. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix/TT
Utrikes

Expert: Allt pekar på det kinesiska fartyget

Cornelia Mikaelsson / TT

Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 ligger högst sannolikt bakom de skadade kablarna i Östersjön, bedömer den danska säkerhetsanalytikern Jacob Kaarsbo.

– Själva mönstret känner vi igen sedan tidigare.

Yi Peng 3, som under fredagen fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten, är enligt svensk polis intressant för utredningen om ett misstänkt sabotage mot kablarna.

– Allt pekar på det kinesiska fartyget. Det har sänkt hastigheten från 6,9 till 3,4 knop runt de förstörda kablarna och var i rysk hamn innan det seglade ut i Östersjön, säger Kaarsbo, tidigare chefsanalytiker på det danska försvarets underrättelsetjänst.

"Skulle bli förvånad"

Mönstret är inget nytt. För ett år sedan upptäcktes en läcka på gasledningen Balticconnector som går mellan Finland och Estland. Finsk polis pekade ut det kinesiskflaggade fartyget Newnew Polar Bear som ansvarigt. Fartyget var på väg från Kaliningrad till Sankt Petersburg när läckan tros ha uppstått.

Men Kinas roll som stat är högst oklar i båda fallen, understryker Kaarsbo.

– Jag tror att Ryssland har hyrt fartyg och besättning. Jag har svårt att se att Kina skulle söka en konfrontation och aktivt delta i ett hybridkrig. Jag tror inte att de har planerat sabotagen utan snarare sett mellan fingrarna.

– I kriget mellan Ukraina och Ryssland har de haft en mer accepterande roll och lutat sig tillbaka.

Borde stiga ombord

Yi Peng 3 övervakas sedan i tisdags av den danska flottan. Danska myndigheter har inte svarat på varför det ligger stilla i Kattegatt med det danska försvaret som sällskap. Kaarsbo tror att de överväger en ombordstigning.

– Danmark är en sjöfartsnation och man vill inte riskera att kränka något fartyg och gå emot havsrätten.

Själv menar han att danska myndigheter borde gå till botten med misstankarna.

– Om vi inte går ombord på fartyg som är misstänkta så kommer Ryssland, kineserna, eller vem det nu än är som ligger bakom det här att kunna fortsätta och gömma sig bakom havsrätten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024