Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 ligger högst sannolikt bakom de skadade kablarna i Östersjön, bedömer den danska säkerhetsanalytikern Jacob Kaarsbo.
– Själva mönstret känner vi igen sedan tidigare.
Yi Peng 3, som under fredagen fortsatt ligger ankrat i Kattegatt i danskt vatten, är enligt svensk polis intressant för utredningen om ett misstänkt sabotage mot kablarna.
– Allt pekar på det kinesiska fartyget. Det har sänkt hastigheten från 6,9 till 3,4 knop runt de förstörda kablarna och var i rysk hamn innan det seglade ut i Östersjön, säger Kaarsbo, tidigare chefsanalytiker på det danska försvarets underrättelsetjänst.
"Skulle bli förvånad"
Mönstret är inget nytt. För ett år sedan upptäcktes en läcka på gasledningen Balticconnector som går mellan Finland och Estland. Finsk polis pekade ut det kinesiskflaggade fartyget Newnew Polar Bear som ansvarigt. Fartyget var på väg från Kaliningrad till Sankt Petersburg när läckan tros ha uppstått.
Men Kinas roll som stat är högst oklar i båda fallen, understryker Kaarsbo.
– Jag tror att Ryssland har hyrt fartyg och besättning. Jag har svårt att se att Kina skulle söka en konfrontation och aktivt delta i ett hybridkrig. Jag tror inte att de har planerat sabotagen utan snarare sett mellan fingrarna.
– I kriget mellan Ukraina och Ryssland har de haft en mer accepterande roll och lutat sig tillbaka.
Borde stiga ombord
Yi Peng 3 övervakas sedan i tisdags av den danska flottan. Danska myndigheter har inte svarat på varför det ligger stilla i Kattegatt med det danska försvaret som sällskap. Kaarsbo tror att de överväger en ombordstigning.
– Danmark är en sjöfartsnation och man vill inte riskera att kränka något fartyg och gå emot havsrätten.
Själv menar han att danska myndigheter borde gå till botten med misstankarna.
– Om vi inte går ombord på fartyg som är misstänkta så kommer Ryssland, kineserna, eller vem det nu än är som ligger bakom det här att kunna fortsätta och gömma sig bakom havsrätten.