loadingHöjd skrotningspremie ska få fler byta till elbil. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Höjd skrotningspremie ska få fler byta till elbil. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Inrikes

Efter floppen - nu höjs skrotningspremien

Olle Lindström/TT

Skrotningspremien till dem som köper en elbil har närmast blivit ett fiasko. Nu höjer regeringen premien från 10 000 till 25 000 kronor.

Fram till 1 april har 412 personer beviljats den skrotningspremie regeringen införde i augusti 2024, enligt Boverkets statistik. Det kan jämföras med den analys på 10 000 fler skrotade bilar till följd av den införda premien som klimat- och näringsdepartementet gjorde då.

Att intresset varit minst sagt svalt, medger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Vi hoppas ju att den här höjningen kan göra att fler använder sig av det här stödet helt enkelt, säger hon.

Förslaget finns i regeringens vårändringsbudget som presenteras på tisdagen.

Utvidgat stöd

Stödet gäller alltså för den som skrotar en äldre bil och samtidigt köper eller leasar en elbil. Förutom att stödet höjs till 25 000 kronor, det ska även gälla retroaktivt för dem som redan kvitterat ut det ursprungliga stödet på 10 000 kronor, så utvidgas det till att gälla skrotning av bilar med utsläppsklass Euro5, det vill säga bilen måste vara ungefär tio år gammal eller äldre för att vara giltig.

Romina Pourmokhtari vågar sig inte på någon prognos över hur många fler som kommer att skrota sin gamla bil och köpa en elbil i stället, och hur mycket koldioxidutsläppen därmed minskar.

– Eftersom det är väldigt svårt att bedöma hur många som kommer söka så kan jag inte säga någon sån siffra, säger hon.

Elbilspremie på väg

Enligt henne består de allra viktigaste klimatåtgärderna i att investera i mer kärnkraft, vindkraft och att installera fler laddstolpar.

– Det här (skrotningspremien) blir som lite strössel på glassen, säger Romina Pourmokhtari.

Längre fram, nästa år, har regeringen lovat återkomma med en variant på elbilsbonus, riktad till hushåll som i större utsträckning kan behöva stödet.

– Vi arbetar för fullt med att plocka fram regelverket för den elbilspremien, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingHöjd skrotningspremie ska få fler byta till elbil. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Höjd skrotningspremie ska få fler byta till elbil. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Inrikes

Efter floppen - nu höjs skrotningspremien

Olle Lindström/TT

Skrotningspremien till dem som köper en elbil har närmast blivit ett fiasko. Nu höjer regeringen premien från 10 000 till 25 000 kronor.

Fram till 1 april har 412 personer beviljats den skrotningspremie regeringen införde i augusti 2024, enligt Boverkets statistik. Det kan jämföras med den analys på 10 000 fler skrotade bilar till följd av den införda premien som klimat- och näringsdepartementet gjorde då.

Att intresset varit minst sagt svalt, medger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Vi hoppas ju att den här höjningen kan göra att fler använder sig av det här stödet helt enkelt, säger hon.

Förslaget finns i regeringens vårändringsbudget som presenteras på tisdagen.

Utvidgat stöd

Stödet gäller alltså för den som skrotar en äldre bil och samtidigt köper eller leasar en elbil. Förutom att stödet höjs till 25 000 kronor, det ska även gälla retroaktivt för dem som redan kvitterat ut det ursprungliga stödet på 10 000 kronor, så utvidgas det till att gälla skrotning av bilar med utsläppsklass Euro5, det vill säga bilen måste vara ungefär tio år gammal eller äldre för att vara giltig.

Romina Pourmokhtari vågar sig inte på någon prognos över hur många fler som kommer att skrota sin gamla bil och köpa en elbil i stället, och hur mycket koldioxidutsläppen därmed minskar.

– Eftersom det är väldigt svårt att bedöma hur många som kommer söka så kan jag inte säga någon sån siffra, säger hon.

Elbilspremie på väg

Enligt henne består de allra viktigaste klimatåtgärderna i att investera i mer kärnkraft, vindkraft och att installera fler laddstolpar.

– Det här (skrotningspremien) blir som lite strössel på glassen, säger Romina Pourmokhtari.

Längre fram, nästa år, har regeringen lovat återkomma med en variant på elbilsbonus, riktad till hushåll som i större utsträckning kan behöva stödet.

– Vi arbetar för fullt med att plocka fram regelverket för den elbilspremien, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025