loadingJärnvägen behöver ett ansiktslyft. Här ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Stockholm. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Järnvägen behöver ett ansiktslyft. Här ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Stockholm. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Drygt 200 fel på järnvägen varje dag

TT

Förra året anmäldes 73 649 fel på den svenska järnvägen. Det är drygt 200 fel per dag och den högsta noteringen på flera år, enligt ny statistik från Trafikverket som SVT Nyheter tagit del av.

Bara år 2018 har fler fel anmälts sedan Trafikverket bildades år 2010.

– Det beror på ökad trafikvolym, en åldrad anläggning och ökad belastning, säger Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket, till SVT.

Trafikverket bedömer att närmare 40 procent av kontaktledningsanläggningen har passerat sin tekniska livslängd.

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle kostnaden för att återställa järnvägen ligga på 91 miljarder kronor.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingJärnvägen behöver ett ansiktslyft. Här ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Stockholm. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Järnvägen behöver ett ansiktslyft. Här ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Stockholm. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Drygt 200 fel på järnvägen varje dag

TT

Förra året anmäldes 73 649 fel på den svenska järnvägen. Det är drygt 200 fel per dag och den högsta noteringen på flera år, enligt ny statistik från Trafikverket som SVT Nyheter tagit del av.

Bara år 2018 har fler fel anmälts sedan Trafikverket bildades år 2010.

– Det beror på ökad trafikvolym, en åldrad anläggning och ökad belastning, säger Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket, till SVT.

Trafikverket bedömer att närmare 40 procent av kontaktledningsanläggningen har passerat sin tekniska livslängd.

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle kostnaden för att återställa järnvägen ligga på 91 miljarder kronor.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025