loadingVarje år stjäls båtmotorer för 300 miljoner kronor i Sverige och förs utomlands av utländska ligor. Foto: Trygve Finkelsen/Shutterstock
Varje år stjäls båtmotorer för 300 miljoner kronor i Sverige och förs utomlands av utländska ligor. Foto: Trygve Finkelsen/Shutterstock
Inrikes

Båtmotorer för 300 miljoner stjäls årligen i Sverige

Elina Helleberg

Varje år stjäls båtmotorer i Sverige och förs utomlands av utländska ligor. För den enskilde båtägaren kan det få stora ekono­miska konsekvenser. Tullen har i höst fått nya befogenheter för att kunna hantera stölderna. 

Statistik från Larmtjänst visar att båtmotorstölder fortsatte att öka under andra kvartalet i år. 474 båtmotorer stals mellan den 1 januari och den 30 juni. Ulf, 65 år, blev av med sin båtmotor vid sin sommarstuga i Roslagen i början av 2020.

Han noterade att presenningen fladdrade, och kunde snabbt konstatera att båtmotorn hade blivit stulen.

Båtmotorer attraktiva i Östeuropa

Internationella stöldligor har under många år kun­nat stjäla båtmotorer i Sverige. Utvidgningen av Schengenområdet 2005 har gjort det möjligt för dem att kunna ta sig över gränserna. Tullen i Sverige har tidigare saknat befogenheter för att kunna stoppa och kontrollera post samt gods som förs ut ur landet, vilket har gjort att risken för att åka fast har varit liten.

Tullen har fått nya befogenheter den 1 och 7 november: rätten att bära vapen, använda våld vid behov samt kunna kontrollera post och gods.

Sveriges geografiska läge och logistik med färjor till Baltikum gör att båtmotorer kan skeppas över dit. Ligorna säljer sedan objekten vidare i Baltikum och Östeuropa där det finns en stor andrahandsmarknad.

Påföljderna för dem som åker fast är i dag låga och vinsterna stora, vilket gör det lönsamt för ligorna att fortsätta.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVarje år stjäls båtmotorer för 300 miljoner kronor i Sverige och förs utomlands av utländska ligor. Foto: Trygve Finkelsen/Shutterstock
Varje år stjäls båtmotorer för 300 miljoner kronor i Sverige och förs utomlands av utländska ligor. Foto: Trygve Finkelsen/Shutterstock
Inrikes

Båtmotorer för 300 miljoner stjäls årligen i Sverige

Elina Helleberg

Varje år stjäls båtmotorer i Sverige och förs utomlands av utländska ligor. För den enskilde båtägaren kan det få stora ekono­miska konsekvenser. Tullen har i höst fått nya befogenheter för att kunna hantera stölderna. 

Statistik från Larmtjänst visar att båtmotorstölder fortsatte att öka under andra kvartalet i år. 474 båtmotorer stals mellan den 1 januari och den 30 juni. Ulf, 65 år, blev av med sin båtmotor vid sin sommarstuga i Roslagen i början av 2020.

Han noterade att presenningen fladdrade, och kunde snabbt konstatera att båtmotorn hade blivit stulen.

Båtmotorer attraktiva i Östeuropa

Internationella stöldligor har under många år kun­nat stjäla båtmotorer i Sverige. Utvidgningen av Schengenområdet 2005 har gjort det möjligt för dem att kunna ta sig över gränserna. Tullen i Sverige har tidigare saknat befogenheter för att kunna stoppa och kontrollera post samt gods som förs ut ur landet, vilket har gjort att risken för att åka fast har varit liten.

Tullen har fått nya befogenheter den 1 och 7 november: rätten att bära vapen, använda våld vid behov samt kunna kontrollera post och gods.

Sveriges geografiska läge och logistik med färjor till Baltikum gör att båtmotorer kan skeppas över dit. Ligorna säljer sedan objekten vidare i Baltikum och Östeuropa där det finns en stor andrahandsmarknad.

Påföljderna för dem som åker fast är i dag låga och vinsterna stora, vilket gör det lönsamt för ligorna att fortsätta.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024