Krisen bland biljättarna riskerar att slå mot de svenska underleverantörerna. Branschorganisationen FKG varnar för ett dystert 2025.
Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW. Alla har de den senaste tiden tvingats att vinstvarna. I Volkswagens fall kan det till och med bli aktuellt att stänga fabriker – ett radikalt beslut som biltillverkaren aldrig tidigare tvingats ta.
Peter Bryntesson, vd för FGK, benämner det som en "tsunami som är på gång".
– Marknaden vet inte riktigt var det bär hän när det gäller elektrifiering och förbränningsmotorer.
Värst för de små
FGK har omkring 300 medlemsföretag, från stora jättar som bilsäkerhetsföretaget Autoliv till mindre aktörer. De allra största, liksom de som är inriktade mot tung fordonsindustri, är minst berörda, bedömer Peter Bryntesson. Desto värre är det för de mindre – liksom de som är främst inriktade mot personbilsindustrin.
– Det kan bli så att fordonstillverkare börjar att plocka in produktion och låter den ske inom företaget. Det kan komma att drabba oss på leverantörssidan, det är något vi inte ser ännu men som kan komma 2025.
Hur är läget för dessa bolag?
– Utmanande, skulle jag vilja kalla det.
Tysklands sak även vår
I nuläget ser man dock inte någon varselvåg bland medlemsföretagen.
– Man håller lite på folk för att det är så svårt att hitta rätt kompetens i branschen. Men just att vi inte är lika inriktade mot personbilssidan är en skillnad mot till exempel Tyskland. Där tror jag det kommer att ske stora varsel och nedläggningar.
En svag utveckling i Tyskland riskerar dessutom att spilla över.
– Det kommer att drabba oss eftersom det är motorn inom europeisk industri, säger Peter Bryntesson.