loadingBiltillverkning hos Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Biltillverkning hos Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Inrikes

Bilkrisen ”utmanande” för svenska bolag

Tobias Österberg/TT

Krisen bland biljättarna riskerar att slå mot de svenska underleverantörerna. Branschorganisationen FKG varnar för ett dystert 2025.

Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW. Alla har de den senaste tiden tvingats att vinstvarna. I Volkswagens fall kan det till och med bli aktuellt att stänga fabriker – ett radikalt beslut som biltillverkaren aldrig tidigare tvingats ta.

Peter Bryntesson, vd för FGK, benämner det som en "tsunami som är på gång".

– Marknaden vet inte riktigt var det bär hän när det gäller elektrifiering och förbränningsmotorer.

Värst för de små

FGK har omkring 300 medlemsföretag, från stora jättar som bilsäkerhetsföretaget Autoliv till mindre aktörer. De allra största, liksom de som är inriktade mot tung fordonsindustri, är minst berörda, bedömer Peter Bryntesson. Desto värre är det för de mindre – liksom de som är främst inriktade mot personbilsindustrin.

– Det kan bli så att fordonstillverkare börjar att plocka in produktion och låter den ske inom företaget. Det kan komma att drabba oss på leverantörssidan, det är något vi inte ser ännu men som kan komma 2025.

Hur är läget för dessa bolag?

– Utmanande, skulle jag vilja kalla det.

Tysklands sak även vår

I nuläget ser man dock inte någon varselvåg bland medlemsföretagen.

– Man håller lite på folk för att det är så svårt att hitta rätt kompetens i branschen. Men just att vi inte är lika inriktade mot personbilssidan är en skillnad mot till exempel Tyskland. Där tror jag det kommer att ske stora varsel och nedläggningar.

En svag utveckling i Tyskland riskerar dessutom att spilla över.

– Det kommer att drabba oss eftersom det är motorn inom europeisk industri, säger Peter Bryntesson.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBiltillverkning hos Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Biltillverkning hos Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Inrikes

Bilkrisen ”utmanande” för svenska bolag

Tobias Österberg/TT

Krisen bland biljättarna riskerar att slå mot de svenska underleverantörerna. Branschorganisationen FKG varnar för ett dystert 2025.

Volkswagen, Mercedes-Benz och BMW. Alla har de den senaste tiden tvingats att vinstvarna. I Volkswagens fall kan det till och med bli aktuellt att stänga fabriker – ett radikalt beslut som biltillverkaren aldrig tidigare tvingats ta.

Peter Bryntesson, vd för FGK, benämner det som en "tsunami som är på gång".

– Marknaden vet inte riktigt var det bär hän när det gäller elektrifiering och förbränningsmotorer.

Värst för de små

FGK har omkring 300 medlemsföretag, från stora jättar som bilsäkerhetsföretaget Autoliv till mindre aktörer. De allra största, liksom de som är inriktade mot tung fordonsindustri, är minst berörda, bedömer Peter Bryntesson. Desto värre är det för de mindre – liksom de som är främst inriktade mot personbilsindustrin.

– Det kan bli så att fordonstillverkare börjar att plocka in produktion och låter den ske inom företaget. Det kan komma att drabba oss på leverantörssidan, det är något vi inte ser ännu men som kan komma 2025.

Hur är läget för dessa bolag?

– Utmanande, skulle jag vilja kalla det.

Tysklands sak även vår

I nuläget ser man dock inte någon varselvåg bland medlemsföretagen.

– Man håller lite på folk för att det är så svårt att hitta rätt kompetens i branschen. Men just att vi inte är lika inriktade mot personbilssidan är en skillnad mot till exempel Tyskland. Där tror jag det kommer att ske stora varsel och nedläggningar.

En svag utveckling i Tyskland riskerar dessutom att spilla över.

– Det kommer att drabba oss eftersom det är motorn inom europeisk industri, säger Peter Bryntesson.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024