loadingTullar slår mot kinesiska biltillverkare på elbilsmarknaden i EU. Arkivbild Foto: Andy Wong AP/TT
Tullar slår mot kinesiska biltillverkare på elbilsmarknaden i EU. Arkivbild Foto: Andy Wong AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Bakslag för kinesiska elbilar i EU

TT

Kinesiska biltillverkares andel av EU:s elbilsmarknad föll till den lägsta nivån på åtta månader i november, enligt analysföretaget Dataforce.

Andelen av marknaden sjönk till 7,4 procent, ned från 8,2 procent i oktober. För att hitta en lägre kinesisk andel av elbilsmarknaden får man gå tillbaka till mars 2024.

Bakslaget för de kinesiska biltillverkarna, däribland BYD och SAIC Motor, kommer sedan nya EU-tullar på upp till 35 procent tryckt upp kostnaden för kinesiska elbilar i Europa.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTullar slår mot kinesiska biltillverkare på elbilsmarknaden i EU. Arkivbild Foto: Andy Wong AP/TT
Tullar slår mot kinesiska biltillverkare på elbilsmarknaden i EU. Arkivbild Foto: Andy Wong AP/TT
Ekonomi & Näringsliv

Bakslag för kinesiska elbilar i EU

TT

Kinesiska biltillverkares andel av EU:s elbilsmarknad föll till den lägsta nivån på åtta månader i november, enligt analysföretaget Dataforce.

Andelen av marknaden sjönk till 7,4 procent, ned från 8,2 procent i oktober. För att hitta en lägre kinesisk andel av elbilsmarknaden får man gå tillbaka till mars 2024.

Bakslaget för de kinesiska biltillverkarna, däribland BYD och SAIC Motor, kommer sedan nya EU-tullar på upp till 35 procent tryckt upp kostnaden för kinesiska elbilar i Europa.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025