Lastfartyget Vezhen hålls kvar på svenskt vatten medan Säpo utreder misstänkt sabotage av ännu en kabel i Östersjön. Fartygets ankare är tydligt skadat, men rederiet nekar till att medvetet ha skadat kablarna. Enligt internationella sjöfartsdatabasen Equasis ägs fartyget av Kina, rapporterar Helsingin Sanomat.
Åklagaren som leder utredningen om sabotage av kabeln mellan Sverige och Lettland säger att myndigheter har agerat mycket snabbt.
– Vi misstänker att det i går begicks ett grovt sabotage i svensk ekonomisk zon. Det var ett flertal myndigheter som på mycket kort varsel träffades och började hantera den här händelsen, säger åklagaren Mats Ljungqvist till TT.
Enligt TT:s fotograf på plats är fartyget Vezhens babordsankare skadat. Bilder på fartyget från juli förra året visar ett intakt ankare, men det är oklart när skadan uppstått.
Förhör med besättningen
Ljungqvist vill inte kommentera bilderna med hänvisning till förundersökningen. Utredningen bedrivs av Säkerhetspolisen, eftersom ett eventuellt brott skulle kunna vara riktat mot svenska intressen.
– Jag beslutade i går att det här fartyget skulle tas i beslag och att det skulle genomföras en husrannsakan i syfte att utföra en rad utredningsåtgärder, säger Mats Ljungqvist och fortsätter:
– Det är klart att det finns tankar om att hålla förhör med besättningen, i övrigt kan jag inte kommentera något.
Nekar till brott
Aleksandr Kaltjev, vd för det bulgariska rederiet till fartyget, nekar till att fartyget skulle ha orsakat skadorna medvetet.
Han har vid ett flertal tillfällen hävdat att ett ankare "lossnat" på grund av dåligt väder.
– Vi vet inte exakt hur länge ankaret låg ute eller exakt när det inträffade. Men det behöver inte betyda att fartyget orsakat skadorna eller att det varit avsiktligt. Vi tror inte det och det är något som utredningen får titta på.
Kustbevakningen på plats
Det Maltaflaggade fartyget Vezhen, som är föremål för utredningen, befinner sig just nu strax söder om Aspö utanför Karlskrona. Kustbevakningen och Polismyndigheten bistår i utredningen.
"Det handlar om spetskompetens inom exempelvis it-forensik, kriminalteknik och förhörsledning", säger Per Engström, kommenderingschef vid Noa enligt ett pressmeddelande.
Svenskt farvatten
Till skillnad från det kinesiska fartyget Yi Peng 3, som också är föremål för en utredning om grovt sabotage, befinner sig Vezhen på svenskt farvatten, vilket innebär att svenska myndigheter har jurisdiktion att gå ombord.
– Det öppnar upp för helt andra utredningsåtgärder, säger Kustbevakningens pressekreterare Mattias Lindholm.
Mats Ljungqvist vill inte kommentera om fartyget självmant rört sig mot svenskt farvatten eller om det skett påtryckningar, vilket rederiet uppger.
– Hur insatsen har gått till är inte något som jag kan kommentera, säger han.