loadingLastfartyget Vezhen ligger på måndagen ankrat utanför Karlskrona för att undersökas av svenska myndigheter. Foto: Johan Nilsson/TT
Lastfartyget Vezhen ligger på måndagen ankrat utanför Karlskrona för att undersökas av svenska myndigheter. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Sabotagemisstänkta fartyget ägs av Kina

Cornelia Mikaelsson / TT

Lastfartyget Vezhen hålls kvar på svenskt vatten medan Säpo utreder misstänkt sabotage av ännu en kabel i Östersjön. Fartygets ankare är tydligt skadat, men rederiet nekar till att medvetet ha skadat kablarna. Enligt internationella sjöfartsdatabasen Equasis ägs fartyget av Kina, rapporterar Helsingin Sanomat.

Åklagaren som leder utredningen om sabotage av kabeln mellan Sverige och Lettland säger att myndigheter har agerat mycket snabbt.

– Vi misstänker att det i går begicks ett grovt sabotage i svensk ekonomisk zon. Det var ett flertal myndigheter som på mycket kort varsel träffades och började hantera den här händelsen, säger åklagaren Mats Ljungqvist till TT.

Enligt TT:s fotograf på plats är fartyget Vezhens babordsankare skadat. Bilder på fartyget från juli förra året visar ett intakt ankare, men det är oklart när skadan uppstått.

Förhör med besättningen

Ljungqvist vill inte kommentera bilderna med hänvisning till förundersökningen. Utredningen bedrivs av Säkerhetspolisen, eftersom ett eventuellt brott skulle kunna vara riktat mot svenska intressen.

– Jag beslutade i går att det här fartyget skulle tas i beslag och att det skulle genomföras en husrannsakan i syfte att utföra en rad utredningsåtgärder, säger Mats Ljungqvist och fortsätter:

– Det är klart att det finns tankar om att hålla förhör med besättningen, i övrigt kan jag inte kommentera något.

Nekar till brott

Aleksandr Kaltjev, vd för det bulgariska rederiet till fartyget, nekar till att fartyget skulle ha orsakat skadorna medvetet.

Han har vid ett flertal tillfällen hävdat att ett ankare "lossnat" på grund av dåligt väder.

– Vi vet inte exakt hur länge ankaret låg ute eller exakt när det inträffade. Men det behöver inte betyda att fartyget orsakat skadorna eller att det varit avsiktligt. Vi tror inte det och det är något som utredningen får titta på.

Kustbevakningen på plats

Det Maltaflaggade fartyget Vezhen, som är föremål för utredningen, befinner sig just nu strax söder om Aspö utanför Karlskrona. Kustbevakningen och Polismyndigheten bistår i utredningen.

"Det handlar om spetskompetens inom exempelvis it-forensik, kriminalteknik och förhörsledning", säger Per Engström, kommenderingschef vid Noa enligt ett pressmeddelande.

Svenskt farvatten

Till skillnad från det kinesiska fartyget Yi Peng 3, som också är föremål för en utredning om grovt sabotage, befinner sig Vezhen på svenskt farvatten, vilket innebär att svenska myndigheter har jurisdiktion att gå ombord.

– Det öppnar upp för helt andra utredningsåtgärder, säger Kustbevakningens pressekreterare Mattias Lindholm.

Mats Ljungqvist vill inte kommentera om fartyget självmant rört sig mot svenskt farvatten eller om det skett påtryckningar, vilket rederiet uppger.

– Hur insatsen har gått till är inte något som jag kan kommentera, säger han.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLastfartyget Vezhen ligger på måndagen ankrat utanför Karlskrona för att undersökas av svenska myndigheter. Foto: Johan Nilsson/TT
Lastfartyget Vezhen ligger på måndagen ankrat utanför Karlskrona för att undersökas av svenska myndigheter. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Sabotagemisstänkta fartyget ägs av Kina

Cornelia Mikaelsson / TT

Lastfartyget Vezhen hålls kvar på svenskt vatten medan Säpo utreder misstänkt sabotage av ännu en kabel i Östersjön. Fartygets ankare är tydligt skadat, men rederiet nekar till att medvetet ha skadat kablarna. Enligt internationella sjöfartsdatabasen Equasis ägs fartyget av Kina, rapporterar Helsingin Sanomat.

Åklagaren som leder utredningen om sabotage av kabeln mellan Sverige och Lettland säger att myndigheter har agerat mycket snabbt.

– Vi misstänker att det i går begicks ett grovt sabotage i svensk ekonomisk zon. Det var ett flertal myndigheter som på mycket kort varsel träffades och började hantera den här händelsen, säger åklagaren Mats Ljungqvist till TT.

Enligt TT:s fotograf på plats är fartyget Vezhens babordsankare skadat. Bilder på fartyget från juli förra året visar ett intakt ankare, men det är oklart när skadan uppstått.

Förhör med besättningen

Ljungqvist vill inte kommentera bilderna med hänvisning till förundersökningen. Utredningen bedrivs av Säkerhetspolisen, eftersom ett eventuellt brott skulle kunna vara riktat mot svenska intressen.

– Jag beslutade i går att det här fartyget skulle tas i beslag och att det skulle genomföras en husrannsakan i syfte att utföra en rad utredningsåtgärder, säger Mats Ljungqvist och fortsätter:

– Det är klart att det finns tankar om att hålla förhör med besättningen, i övrigt kan jag inte kommentera något.

Nekar till brott

Aleksandr Kaltjev, vd för det bulgariska rederiet till fartyget, nekar till att fartyget skulle ha orsakat skadorna medvetet.

Han har vid ett flertal tillfällen hävdat att ett ankare "lossnat" på grund av dåligt väder.

– Vi vet inte exakt hur länge ankaret låg ute eller exakt när det inträffade. Men det behöver inte betyda att fartyget orsakat skadorna eller att det varit avsiktligt. Vi tror inte det och det är något som utredningen får titta på.

Kustbevakningen på plats

Det Maltaflaggade fartyget Vezhen, som är föremål för utredningen, befinner sig just nu strax söder om Aspö utanför Karlskrona. Kustbevakningen och Polismyndigheten bistår i utredningen.

"Det handlar om spetskompetens inom exempelvis it-forensik, kriminalteknik och förhörsledning", säger Per Engström, kommenderingschef vid Noa enligt ett pressmeddelande.

Svenskt farvatten

Till skillnad från det kinesiska fartyget Yi Peng 3, som också är föremål för en utredning om grovt sabotage, befinner sig Vezhen på svenskt farvatten, vilket innebär att svenska myndigheter har jurisdiktion att gå ombord.

– Det öppnar upp för helt andra utredningsåtgärder, säger Kustbevakningens pressekreterare Mattias Lindholm.

Mats Ljungqvist vill inte kommentera om fartyget självmant rört sig mot svenskt farvatten eller om det skett påtryckningar, vilket rederiet uppger.

– Hur insatsen har gått till är inte något som jag kan kommentera, säger han.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025