loadingSpotifys grundare Daniel Ek säger att de fortfarande är på god väg att nå en miljard prenumeranter. Arkivbild från 2018. Foto: Henrik Montgomery/TT
Spotifys grundare Daniel Ek säger att de fortfarande är på god väg att nå en miljard prenumeranter. Arkivbild från 2018. Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi & Näringsliv

Vinst för Spotify – vill få fler kreatörer

TT

Musiktjänsten Spotify redovisar ännu ett kvartal med plusresultat. Antalet aktiva användare var "en besvikelse" enligt grundaren och vd:n Daniel Ek, men han är ändå fast besluten att nå en miljard lyssnare.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede med att flytta linjärradio till poddformatet vilket visar på att vi har stora utvecklingsmöjligheter framöver, säger Spotifys vd Daniel Ek.

Daniel Ek säger att han är besviken över att de inte nådde fler aktiva användare under första halvåret 2021, men han ser framför sig att målet på en miljard användare är möjligt med engagerande innehåll.

Ett led på vägen att nå detta antal är att knyta till sig kreatörer – vare sig det är etablerade podcasts eller människor med stor följarskara på andra plattformar som startar nya podcasts.

– Vi har nu åtta miljoner kreatörer men vi vill nå 50 miljoner kreatörer. Det handlar om att få alla de 50 miljoner kreatörernas följare och göra dem till trogna fans till oss.

Antalet aktiva användare på månadsbasis uppgick till 365 miljoner vid andra kvartalets slut, en ökning med 22 procent från året innan.

Antalet premiumanvändare, som står för merparten av Spotifys intäkter, ökade med 20 procent jämfört med för ett år sedan till 165 miljoner.

Nya marknader

Spotify har försökt öka sin närvaro på flera marknader den senaste tiden.

I Indien, Brasilien och Sydostasien nådde inte antalet nya användare förväntningarna. En av de största förklaringarna är pandemin, säger Daniel Ek.

Eftersom Spotify är en lyssningstjänst går det bättre för dem när människor är på väg någonstans (och inte tittar på skärm hemma), vilket gör att nedstängningar under pandemin påverkar företaget negativt.

På det stora hela redovisar dock Spotify en vinst efter omkostnader andra kvartalet på 12 miljoner euro, motsvarande 129 miljoner kronor under andra kvartalet.

Annonsmarknaden

Den största delen av Spotifys inkomster har kommit från månadsprenumerationerna – något som kan tas över allt mer av annonsintäkter.

– Jag kan själv erkänna att jag var sen in på annonstänket, men det har blivit omöjligt att ignorera. Det är nu vår näst största inkomstkälla, säger Ek.

Han lyfter att annonsintäkterna har ökar 110 procent på ett år. Sett endast till podcast-sidan har annonsintäkterna växt 627 procent på ett år.

– Det enda som hindrar oss från att växa ännu mer är vårt inventarium och vi arbetar nu på att få in fler produktioner. Jag kan konstatera att perioden då annonsintäkter bara stod för tio procent av våra intäkter är över.

Sänker prognos för användarantal

Intäkterna under andra kvartalet steg till 2,33 miljarder euro, motsvarande runt 23 miljarder kronor, från 1,89 miljarder euro ett år tidigare. Det var något bättre än väntat. Analytiker hade räknat med intäkter på totalt 2,29 miljarder euro, enligt en sammanställning av data från Refinitiv.

Bolaget skruvar ner sin prognos gällande det totala antalet användare för helåret. Nu räknar Spotify med att nå mellan 400 och 407 miljoner aktiva användare på månadsbasis. Tidigare prognos var mellan 402 och 422 miljoner användare. För premiumanvändarna höjer bolaget i stället prognosen något och räknar nu med mellan 177 och 181 miljoner premiumanvändare vid årets slut.

Spotifys aktie sjunker 2 procent i förhandeln på New York-börsen efter rapporten.

(Tea Oscarsson/TT)

(Helena Wande/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSpotifys grundare Daniel Ek säger att de fortfarande är på god väg att nå en miljard prenumeranter. Arkivbild från 2018. Foto: Henrik Montgomery/TT
Spotifys grundare Daniel Ek säger att de fortfarande är på god väg att nå en miljard prenumeranter. Arkivbild från 2018. Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi & Näringsliv

Vinst för Spotify – vill få fler kreatörer

TT

Musiktjänsten Spotify redovisar ännu ett kvartal med plusresultat. Antalet aktiva användare var "en besvikelse" enligt grundaren och vd:n Daniel Ek, men han är ändå fast besluten att nå en miljard lyssnare.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede med att flytta linjärradio till poddformatet vilket visar på att vi har stora utvecklingsmöjligheter framöver, säger Spotifys vd Daniel Ek.

Daniel Ek säger att han är besviken över att de inte nådde fler aktiva användare under första halvåret 2021, men han ser framför sig att målet på en miljard användare är möjligt med engagerande innehåll.

Ett led på vägen att nå detta antal är att knyta till sig kreatörer – vare sig det är etablerade podcasts eller människor med stor följarskara på andra plattformar som startar nya podcasts.

– Vi har nu åtta miljoner kreatörer men vi vill nå 50 miljoner kreatörer. Det handlar om att få alla de 50 miljoner kreatörernas följare och göra dem till trogna fans till oss.

Antalet aktiva användare på månadsbasis uppgick till 365 miljoner vid andra kvartalets slut, en ökning med 22 procent från året innan.

Antalet premiumanvändare, som står för merparten av Spotifys intäkter, ökade med 20 procent jämfört med för ett år sedan till 165 miljoner.

Nya marknader

Spotify har försökt öka sin närvaro på flera marknader den senaste tiden.

I Indien, Brasilien och Sydostasien nådde inte antalet nya användare förväntningarna. En av de största förklaringarna är pandemin, säger Daniel Ek.

Eftersom Spotify är en lyssningstjänst går det bättre för dem när människor är på väg någonstans (och inte tittar på skärm hemma), vilket gör att nedstängningar under pandemin påverkar företaget negativt.

På det stora hela redovisar dock Spotify en vinst efter omkostnader andra kvartalet på 12 miljoner euro, motsvarande 129 miljoner kronor under andra kvartalet.

Annonsmarknaden

Den största delen av Spotifys inkomster har kommit från månadsprenumerationerna – något som kan tas över allt mer av annonsintäkter.

– Jag kan själv erkänna att jag var sen in på annonstänket, men det har blivit omöjligt att ignorera. Det är nu vår näst största inkomstkälla, säger Ek.

Han lyfter att annonsintäkterna har ökar 110 procent på ett år. Sett endast till podcast-sidan har annonsintäkterna växt 627 procent på ett år.

– Det enda som hindrar oss från att växa ännu mer är vårt inventarium och vi arbetar nu på att få in fler produktioner. Jag kan konstatera att perioden då annonsintäkter bara stod för tio procent av våra intäkter är över.

Sänker prognos för användarantal

Intäkterna under andra kvartalet steg till 2,33 miljarder euro, motsvarande runt 23 miljarder kronor, från 1,89 miljarder euro ett år tidigare. Det var något bättre än väntat. Analytiker hade räknat med intäkter på totalt 2,29 miljarder euro, enligt en sammanställning av data från Refinitiv.

Bolaget skruvar ner sin prognos gällande det totala antalet användare för helåret. Nu räknar Spotify med att nå mellan 400 och 407 miljoner aktiva användare på månadsbasis. Tidigare prognos var mellan 402 och 422 miljoner användare. För premiumanvändarna höjer bolaget i stället prognosen något och räknar nu med mellan 177 och 181 miljoner premiumanvändare vid årets slut.

Spotifys aktie sjunker 2 procent i förhandeln på New York-börsen efter rapporten.

(Tea Oscarsson/TT)

(Helena Wande/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024