Vilken är bästa strategin för att bli av med ryggvärk?
När något litet utlöser ryggvärk kan det vara frestande att vara stilla och vänta på att det ska gå över, men rörelse är oftast den bästa medicinen.


Förra veckan när jag kom hem till min svärmor, hittade jag henne liggandes på soffan. När hon reste sig upp rörde hon sig mycket försiktigt och höll handen på ryggen. Hon berättade att värken kommit när hon böjde sig ner för att plocka upp en handduk som ramlat ner på golvet, och att det nu hade gjort ont i några timmar – så hon tänkte att det var bäst att ligga ner och vila tills det blev bättre.

Jag tror säkert du kan känna igen det.

Saken var den att efter ungefär 20 minuter, när hon visat mig runt – jag hade kommit dit för att flytta lite möbler – sa hon att värken började försvinna. Var det magi eller? Nja, sanningen är den att rörelse, i de flesta fall, är det allra bästa för en värkande rygg.

Om det inte är så att man läker en skada så är ofta den bästa medicinen mot ryggvärk att hålla sig i rörelse ...

Ryggvärk är en av de vanligaste - och mest förvirrande – fysiska problemen i väst. Det som gör det så förvirrande är att den ofta kommer som från ingenstans, och är sällan ett resultat av en akut skada. Det är en sak om man skadar ryggen i en olycka, men en helt annan sak om den kommer när man bara lutar sig fram för att ta upp en handduk. Omkring var tredje svensk har regelbundet ont i ryggen, men faktum är att endast var femte har tydliga anatomiska förändringar i ryggen.

Utan en akut skada kan orsaken till ryggvärken vara svår att sätta fingret på. Den kan vara stressrelaterad, bero på inflammation, eller degenerering. Men att lägga sig och vila hjälper sällan. Om det inte är så att man läker en skada så är ofta den bästa medicinen mot ryggvärk att hålla sig i rörelse, och det finns ett par anledningar till det.

Att hålla igång och vara aktiv genom att till exempel promenera varje dag är bra för att undvika ryggvärk. Foto: Robin Drayton

För det första så värmer rörelse upp och lättar på trycket i området, det ökar cirkulationen, mildrar stress, och aktivera musklerna i området. Stillasittande bidrar till stelhet, begränsar blodflödet, och lägger högre stress på nedre delen av ryggen. Det kan också orsaka att musklerna börjar förtvina.

Den andra orsaken till att rörelse kan fungera är att ryggvärk behöver en neurologisk läkningsprocess, inte en fysisk. Träning och rörelse kan hjälpa nervsystemet att anpassa sig till en potentiell ”igångsättare”, och på så sätt lindra värken naturligt.

För att hålla ryggen välmående och i form är det bra att se till att få lite rörelse och aktivitet varje dag. Om värken slår till – försök att ”gå bort den” och fortsätt med dina dagliga aktiviteter. Men självklart, om värken är allvarlig eller beror på en skada, är det viktigt att du kontaktar din läkare.

Mohan Garikiparithi har studerat medicin på Osmania University (University of Health Sciences), och har arbetat som läkare i över tio år. Under ett treårigt kommunikationsprogram i Tyskland utvecklade han ett intresse för tysk medicin (homeopati) och andra alternativa medicinska system. Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.