loading


Medlarna Jesper Abelin och Catarina Moisä Persson i Malmö får in allt färre ärenden från polisen och likadant är det på många håll i landet. Enligt forskare i Umeå är medling vid brott en tynande verksamhet i Sverige. Foto: Emil Langvad/TT
Medlarna Jesper Abelin och Catarina Moisä Persson i Malmö får in allt färre ärenden från polisen och likadant är det på många håll i landet. Enligt forskare i Umeå är medling vid brott en tynande verksamhet i Sverige. Foto: Emil Langvad/TT
Inrikes

Var tredje kommun utan medling

Epoch Times

Kommunerna får 26 miljoner om året för att erbjuda medling vid brott. Men var tredje kommun låter bli.

– Jag tror att medlingen är på väg att dö bort i många kommuner, säger Maritha Jacobsson vid Umeå universitet.

Tanken är att den unga gärningspersonen i ett möte med brottsoffret ska få chans att förstå vad brottet betydde för den som utsattes.

– Medling är det bästa mötet som finns, säger Catarina Moisä Persson, som jobbat många år som medlare i Malmö.

Många ber om förlåtelse. För brottsoffret kan det ge en möjlighet att ställa frågor och i bästa fall kan det bli lättare att bearbeta traumat efter brottet.

– Det kommer in två nervösa människor och så går de härifrån stärkta. Det är ett häftigt möte.

Lag sedan 2008

Umeåforskarna Maritha Jacobsson och Lottie Wahlin har granskat hur det egentligen går med den medling som 2008 blev obligatorisk för kommunerna att erbjuda när unga begått brott. I minst 76 kommuner erbjuds ingen medling alls, visar undersökningen.

Staten satsar 26 miljoner på verksamheten varje år - men pengarna är inte öronmärkta.

– Du vet ju hur det ser ut i kommunerna i dag. De behöver inte satsa det på medling, utan kan göra något annat med pengarna. Och det tror jag att många kommuner gör, säger Maritha Jacobsson, som är universitetslektor vid institutionen för socialt arbete.

I Malmö genomfördes bara nio medlingar förra året, i Stockholm 17. Och det är städer där det ändå fungerar förhållandevis bra.

– Vi jobbar med världens bästa insats, sett till vad det kan få för effekter, men man har skapat ett system som gör att det är svårt att få det att fungera och få kontinuitet, säger Jesper Abelin, medlingssamordnare i Malmö.

Färre ärenden

Vid det första polisförhöret ska unga brottsmisstänkta (upp till 21 år) tillfrågas om de vill träffa brottsoffret i ett medlingssamtal. Sedan ska polisen förmedla detta intresse till medlarna. Men polisen lämnar över allt färre medlingsärenden.

– När polisen gör en jätteomfattande omorganisation och haft en enorm belastning med väldigt grova brott, så kan det vara en del av förklaringen till att andelen ärenden minskar, säger Jesper Abelin.

Linda Löfberg, gruppledare för medlingsverksamheten i Stockholms stad, delar den bilden.

– Omorganisationen kan vi inte bortse ifrån. Vi sitter hos polisen och vi ser hur den har påverkat varje polis, säger hon.

Hur medlingen organiseras varierar stort över landet och i många mindre kommuner handlar det bara om någon enstaka medling per år.

Pessimistisk

Maritha Jacobsson pekar på Göteborg som ett lysande undantag. Där har medlingen breddats och sätts numera ibland in även innan det har hunnit bli några anmälda brott, till exempel vid konflikter mellan ungdomsgäng.

Men i stort är hon pessimistisk när det gäller medlingens framtid i Sverige. Det som måste till är en nationell samordning, anser hon.

– Ska vi ha det, då får man väcka liv i det och se till att det blir bra. Annars är det lika bra att vi slutar med det. Det finns en lag som är helt tandlös, som ingen tittar på över huvud taget, och då kan man ju undra vad den ska finnas till för.

(TT)

Medling i 181 kommuner

Sedan 2008 är det obligatoriskt för alla svenska kommuner att erbjuda alla unga gärningspersoner under 21 år medling vid brott. Hur och på vilket sätt detta ska gå till står inte uttryckligen i lagen.

Kommunerna får 26 miljoner om året till medling vid brott, men pengarna är inte öronmärkta.

Bara ungefär två tredjedelar av landets kommuner (181 stycken) erbjuder medling.

77 kommuner hade förra året egen medling, 104 kommuner erbjöd medling i samarbete med andra kommuner, 76 hade ingen medling.

30 kommuner avstod från att medverka i undersökningen och forskarna bedömer utifrån uppgifter på deras hemsidor att flertalet av dem som inte svarade saknar medling.

Källa: Umeå universitet

Medling i storstäderna 2016:

Stockholms stad:

100 inkomna medlingsärenden, 17 genomförda medlingar.

Malmö:

44 inkomna medlingsärenden, 9 genomförda medlingar.

Göteborg:

207 inkomna medlingsärenden, 85 genomförda medlingar.

(Siffrorna är inte helt jämförbara, eftersom Göteborg inkluderar så kallad indirekt medling, då parterna inte träffas fysiskt, utan medlingen sker via brev. I Göteborg räknas även annan typ av medling in, inte bara medling vid brott).

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Medlarna Jesper Abelin och Catarina Moisä Persson i Malmö får in allt färre ärenden från polisen och likadant är det på många håll i landet. Enligt forskare i Umeå är medling vid brott en tynande verksamhet i Sverige. Foto: Emil Langvad/TT
Medlarna Jesper Abelin och Catarina Moisä Persson i Malmö får in allt färre ärenden från polisen och likadant är det på många håll i landet. Enligt forskare i Umeå är medling vid brott en tynande verksamhet i Sverige. Foto: Emil Langvad/TT
Inrikes

Var tredje kommun utan medling

Epoch Times

Kommunerna får 26 miljoner om året för att erbjuda medling vid brott. Men var tredje kommun låter bli.

– Jag tror att medlingen är på väg att dö bort i många kommuner, säger Maritha Jacobsson vid Umeå universitet.

Tanken är att den unga gärningspersonen i ett möte med brottsoffret ska få chans att förstå vad brottet betydde för den som utsattes.

– Medling är det bästa mötet som finns, säger Catarina Moisä Persson, som jobbat många år som medlare i Malmö.

Många ber om förlåtelse. För brottsoffret kan det ge en möjlighet att ställa frågor och i bästa fall kan det bli lättare att bearbeta traumat efter brottet.

– Det kommer in två nervösa människor och så går de härifrån stärkta. Det är ett häftigt möte.

Lag sedan 2008

Umeåforskarna Maritha Jacobsson och Lottie Wahlin har granskat hur det egentligen går med den medling som 2008 blev obligatorisk för kommunerna att erbjuda när unga begått brott. I minst 76 kommuner erbjuds ingen medling alls, visar undersökningen.

Staten satsar 26 miljoner på verksamheten varje år - men pengarna är inte öronmärkta.

– Du vet ju hur det ser ut i kommunerna i dag. De behöver inte satsa det på medling, utan kan göra något annat med pengarna. Och det tror jag att många kommuner gör, säger Maritha Jacobsson, som är universitetslektor vid institutionen för socialt arbete.

I Malmö genomfördes bara nio medlingar förra året, i Stockholm 17. Och det är städer där det ändå fungerar förhållandevis bra.

– Vi jobbar med världens bästa insats, sett till vad det kan få för effekter, men man har skapat ett system som gör att det är svårt att få det att fungera och få kontinuitet, säger Jesper Abelin, medlingssamordnare i Malmö.

Färre ärenden

Vid det första polisförhöret ska unga brottsmisstänkta (upp till 21 år) tillfrågas om de vill träffa brottsoffret i ett medlingssamtal. Sedan ska polisen förmedla detta intresse till medlarna. Men polisen lämnar över allt färre medlingsärenden.

– När polisen gör en jätteomfattande omorganisation och haft en enorm belastning med väldigt grova brott, så kan det vara en del av förklaringen till att andelen ärenden minskar, säger Jesper Abelin.

Linda Löfberg, gruppledare för medlingsverksamheten i Stockholms stad, delar den bilden.

– Omorganisationen kan vi inte bortse ifrån. Vi sitter hos polisen och vi ser hur den har påverkat varje polis, säger hon.

Hur medlingen organiseras varierar stort över landet och i många mindre kommuner handlar det bara om någon enstaka medling per år.

Pessimistisk

Maritha Jacobsson pekar på Göteborg som ett lysande undantag. Där har medlingen breddats och sätts numera ibland in även innan det har hunnit bli några anmälda brott, till exempel vid konflikter mellan ungdomsgäng.

Men i stort är hon pessimistisk när det gäller medlingens framtid i Sverige. Det som måste till är en nationell samordning, anser hon.

– Ska vi ha det, då får man väcka liv i det och se till att det blir bra. Annars är det lika bra att vi slutar med det. Det finns en lag som är helt tandlös, som ingen tittar på över huvud taget, och då kan man ju undra vad den ska finnas till för.

(TT)

Medling i 181 kommuner

Sedan 2008 är det obligatoriskt för alla svenska kommuner att erbjuda alla unga gärningspersoner under 21 år medling vid brott. Hur och på vilket sätt detta ska gå till står inte uttryckligen i lagen.

Kommunerna får 26 miljoner om året till medling vid brott, men pengarna är inte öronmärkta.

Bara ungefär två tredjedelar av landets kommuner (181 stycken) erbjuder medling.

77 kommuner hade förra året egen medling, 104 kommuner erbjöd medling i samarbete med andra kommuner, 76 hade ingen medling.

30 kommuner avstod från att medverka i undersökningen och forskarna bedömer utifrån uppgifter på deras hemsidor att flertalet av dem som inte svarade saknar medling.

Källa: Umeå universitet

Medling i storstäderna 2016:

Stockholms stad:

100 inkomna medlingsärenden, 17 genomförda medlingar.

Malmö:

44 inkomna medlingsärenden, 9 genomförda medlingar.

Göteborg:

207 inkomna medlingsärenden, 85 genomförda medlingar.

(Siffrorna är inte helt jämförbara, eftersom Göteborg inkluderar så kallad indirekt medling, då parterna inte träffas fysiskt, utan medlingen sker via brev. I Göteborg räknas även annan typ av medling in, inte bara medling vid brott).

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024