loadingBlack Friday, Black Week, Black Weekend. Reorna står som spön i backen. Men allt är inte guld som glimmar. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Black Friday, Black Week, Black Weekend. Reorna står som spön i backen. Men allt är inte guld som glimmar. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Var fjärde prissänkning en bluffrea

TT

Var fjärde rea på nätet är falsk. Ofta har handlaren höjt priset innan alla super-erbjudanden läggs ut inför Black Friday eller andra "köpfester".

Singeldagen, fars dag, Black Friday, Black Week eller nu-smygstartar-vi-inför-Black Week – listan på handlarnas lockrop till köphets slår nya rekord.

Och då har decembers julhandel knappt börjat även om den svarta fredagen kommit att bli ett tillfälle för tidiga klappar – kanske speciellt i år med trassliga transporter och eventuell varubrist i pandemins spår.

Inte tillåtet

(TT)

Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken rea i sin marknadsföring förutsatt att:

Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet.

Försäljningen sker under en begränsad tid.

Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser.

Om de marknadsrättsliga reglerna bryts är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig. Konsumentverket kan förbjuda ett företag som bryter mot reglerna att fortsatt använda marknadsföringen. Förbudet kombineras oftast med vite.

Källa: Svensk Handel

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingBlack Friday, Black Week, Black Weekend. Reorna står som spön i backen. Men allt är inte guld som glimmar. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Black Friday, Black Week, Black Weekend. Reorna står som spön i backen. Men allt är inte guld som glimmar. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Var fjärde prissänkning en bluffrea

TT

Var fjärde rea på nätet är falsk. Ofta har handlaren höjt priset innan alla super-erbjudanden läggs ut inför Black Friday eller andra "köpfester".

Singeldagen, fars dag, Black Friday, Black Week eller nu-smygstartar-vi-inför-Black Week – listan på handlarnas lockrop till köphets slår nya rekord.

Och då har decembers julhandel knappt börjat även om den svarta fredagen kommit att bli ett tillfälle för tidiga klappar – kanske speciellt i år med trassliga transporter och eventuell varubrist i pandemins spår.

Inte tillåtet

(TT)

Av lagen framgår det att ett företag får använda uttrycken rea i sin marknadsföring förutsatt att:

Försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet.

Försäljningen sker under en begränsad tid.

Priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser.

Om de marknadsrättsliga reglerna bryts är marknadsföringen vilseledande och otillbörlig. Konsumentverket kan förbjuda ett företag som bryter mot reglerna att fortsatt använda marknadsföringen. Förbudet kombineras oftast med vite.

Källa: Svensk Handel

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025