loadingAtt det blir en färgsprakande inramning i söndagens derby råder ingen tvekan om och kanske blir tifot det mest minnesvärda för många åskådare. Foto: Kenth Norberg/Nobbes Djurgårdsbilder
Att det blir en färgsprakande inramning i söndagens derby råder ingen tvekan om och kanske blir tifot det mest minnesvärda för många åskådare. Foto: Kenth Norberg/Nobbes Djurgårdsbilder
Fotboll

Tifon ger färgsprakande inramning

Jonas Arnesen

Svensk klubbfotboll håller hög internationell klass – på läktarna.
Med färgrika tifos skapas en fantastisk inramning vilken i vissa fall blir lika minnesvärd som händelserna på planen.

Söndagens derby på Tele2 mellan Djurgården och AIK har föregåtts av flera månaders planering och arbete i Sofialäktaren Tifo.

Så heter Djurgårdens supporterklubb som på arenans södra kortsida – Sofialäktaren – tänker visa upp vad som blir omgångens bästa tifo.

Det finns nämligen en tabell som röstas fram av supporters. Förhandssnacket inför en säsong handlar där lika mycket om vilken klubb som kommer att skapa det snyggaste tifot som om vilket lag som tar SM-guld eller vem som blir skyttekung.

Stockholmsklubbarna Djurgården, AIK och Hammarby är alltid med i toppstriden där Göteborg och Malmö är svåraste konkurrenter.

Läktarkulturen i svensk fotboll har följt med i den internationella utvecklingen.

Torbjörn Andersson, universitetslektor med idrottsvetenskaplig inriktning på Malmö universitet, har i boken Fotbollens kuriosakabinett kartlagt svensk fotbolls kulturarv.

Andersson säger att Landskronas supporters 1959 var först i Sverige med att bära sin klubbs färger när de gick på match och att Hammarbys supporters 1970 var först med att anamma läktarsångerna från England.

Han menar att inramningen på matcherna har mycket stor betydelse.

– Det är en enorm publiktillströmning om man ser till vilken produkt som erbjuds. Det är i dag inte bara det sportsliga som lockar, utan uppgången måste förklaras till stor del av den läktarkultur som har uppstått och som ger en ny dimension att besöka en allsvensk match. Framför allt gäller det storstäderna, säger Andersson i en Expressen-intervju.

Trots att supportrarna i flera avseenden bidrar på ett mycket positivt sätt är de förtegna om sitt arbete. Anledningen är förmodligen främst att många supporterklubbar använder pyroteknik vilket i lag är förbjudet och kan ge upp till sex månaders fängelse.

En person dömdes till fyra månaders fängelse efter att ha kastat en bengal som skadade tre andra åskådare.

Sådana händelser och användandet av pyroteknik över huvud taget gör att supportrarna inte får det erkännande de är värda om vi ser till vad de bidrar med genom sina tifon.

Tifokulturen startade i Italien på 1960-talet där supportrarna – tifosi – kom på idén att sätta färg på läktarna. Det började med flaggor och banderoller och har med tiden utvecklats på ett mycket fantasifullt sätt.

Bland det mest imponerande är utan tvekan OH-flaggorna (Overhead-flaggor) som täcker en hel läktare och som tar flera dagar att framställa. Det går åt hundratals kvadratmeter tyg och hundratals sprayburkar.

Men OH-flaggorna är också ett bekymmer i Sverige eftersom supporters som använder pyroteknik gömmer sig bakom de stora flaggorna. Vid ett flertal matcher har polisen därför förbjudit användandet av OH-flaggor.

Söndagens inramning på Tele2 har alla förutsättningar att bli av det mäktigare slaget.

Men smakar det så kostar det. Ett ”normalt” tifo kostar 20 000–40 000 kronor medan flera av de större vi sett på bland annat stockholmsderbyn hamnat på en bra bit över 100 000 kronor. Pengarna kommer från supportrarna själva och genom insamlingar på bland annat sociala medier.

En inte vågad gissning är att fler klubbmedlemmar skulle vara villiga att skänka pengar om de visste att pengarna gick uteslutande till fantastiska tifon och inte till något som är förbjudet.

Olika tifon

• Kaostifo – Ett tifo med konfetti, crepe eller kvittorullar och flaggor. Namnet kaos kommer av att det ser rörigt och kaotiskt ut.

• Pyrotifo – Ett tifo där bengaliska eldar, blinkbengaler, rökbomber eller bangers används. Förbjudet i Sverige.

• Halsdukstifo – Ett tifo där halsdukar som fansen har med sig hålls utsträckt vågrätt.

• Mosaiktifo – Ett tifo där en hel läktare håller upp fyrkantiga papper som tillsammans bildar en symbol eller text.

• Flaggtifo – Ett tifo bestående endast av flaggor. Flaggorna kan även bilda något slags motiv.

• OH-tifo – Ett tifo med en stor flagga (OH för overhead-flagga). Flaggor, mosaik eller bengaliska eldar kan även förekomma vid sidan av flaggan.

• Stripes-tifo – En variant av OH-tifot fast med urklippta ränder i stället för en hel flagga.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAtt det blir en färgsprakande inramning i söndagens derby råder ingen tvekan om och kanske blir tifot det mest minnesvärda för många åskådare. Foto: Kenth Norberg/Nobbes Djurgårdsbilder
Att det blir en färgsprakande inramning i söndagens derby råder ingen tvekan om och kanske blir tifot det mest minnesvärda för många åskådare. Foto: Kenth Norberg/Nobbes Djurgårdsbilder
Fotboll

Tifon ger färgsprakande inramning

Jonas Arnesen

Svensk klubbfotboll håller hög internationell klass – på läktarna.
Med färgrika tifos skapas en fantastisk inramning vilken i vissa fall blir lika minnesvärd som händelserna på planen.

Söndagens derby på Tele2 mellan Djurgården och AIK har föregåtts av flera månaders planering och arbete i Sofialäktaren Tifo.

Så heter Djurgårdens supporterklubb som på arenans södra kortsida – Sofialäktaren – tänker visa upp vad som blir omgångens bästa tifo.

Det finns nämligen en tabell som röstas fram av supporters. Förhandssnacket inför en säsong handlar där lika mycket om vilken klubb som kommer att skapa det snyggaste tifot som om vilket lag som tar SM-guld eller vem som blir skyttekung.

Stockholmsklubbarna Djurgården, AIK och Hammarby är alltid med i toppstriden där Göteborg och Malmö är svåraste konkurrenter.

Läktarkulturen i svensk fotboll har följt med i den internationella utvecklingen.

Torbjörn Andersson, universitetslektor med idrottsvetenskaplig inriktning på Malmö universitet, har i boken Fotbollens kuriosakabinett kartlagt svensk fotbolls kulturarv.

Andersson säger att Landskronas supporters 1959 var först i Sverige med att bära sin klubbs färger när de gick på match och att Hammarbys supporters 1970 var först med att anamma läktarsångerna från England.

Han menar att inramningen på matcherna har mycket stor betydelse.

– Det är en enorm publiktillströmning om man ser till vilken produkt som erbjuds. Det är i dag inte bara det sportsliga som lockar, utan uppgången måste förklaras till stor del av den läktarkultur som har uppstått och som ger en ny dimension att besöka en allsvensk match. Framför allt gäller det storstäderna, säger Andersson i en Expressen-intervju.

Trots att supportrarna i flera avseenden bidrar på ett mycket positivt sätt är de förtegna om sitt arbete. Anledningen är förmodligen främst att många supporterklubbar använder pyroteknik vilket i lag är förbjudet och kan ge upp till sex månaders fängelse.

En person dömdes till fyra månaders fängelse efter att ha kastat en bengal som skadade tre andra åskådare.

Sådana händelser och användandet av pyroteknik över huvud taget gör att supportrarna inte får det erkännande de är värda om vi ser till vad de bidrar med genom sina tifon.

Tifokulturen startade i Italien på 1960-talet där supportrarna – tifosi – kom på idén att sätta färg på läktarna. Det började med flaggor och banderoller och har med tiden utvecklats på ett mycket fantasifullt sätt.

Bland det mest imponerande är utan tvekan OH-flaggorna (Overhead-flaggor) som täcker en hel läktare och som tar flera dagar att framställa. Det går åt hundratals kvadratmeter tyg och hundratals sprayburkar.

Men OH-flaggorna är också ett bekymmer i Sverige eftersom supporters som använder pyroteknik gömmer sig bakom de stora flaggorna. Vid ett flertal matcher har polisen därför förbjudit användandet av OH-flaggor.

Söndagens inramning på Tele2 har alla förutsättningar att bli av det mäktigare slaget.

Men smakar det så kostar det. Ett ”normalt” tifo kostar 20 000–40 000 kronor medan flera av de större vi sett på bland annat stockholmsderbyn hamnat på en bra bit över 100 000 kronor. Pengarna kommer från supportrarna själva och genom insamlingar på bland annat sociala medier.

En inte vågad gissning är att fler klubbmedlemmar skulle vara villiga att skänka pengar om de visste att pengarna gick uteslutande till fantastiska tifon och inte till något som är förbjudet.

Olika tifon

• Kaostifo – Ett tifo med konfetti, crepe eller kvittorullar och flaggor. Namnet kaos kommer av att det ser rörigt och kaotiskt ut.

• Pyrotifo – Ett tifo där bengaliska eldar, blinkbengaler, rökbomber eller bangers används. Förbjudet i Sverige.

• Halsdukstifo – Ett tifo där halsdukar som fansen har med sig hålls utsträckt vågrätt.

• Mosaiktifo – Ett tifo där en hel läktare håller upp fyrkantiga papper som tillsammans bildar en symbol eller text.

• Flaggtifo – Ett tifo bestående endast av flaggor. Flaggorna kan även bilda något slags motiv.

• OH-tifo – Ett tifo med en stor flagga (OH för overhead-flagga). Flaggor, mosaik eller bengaliska eldar kan även förekomma vid sidan av flaggan.

• Stripes-tifo – En variant av OH-tifot fast med urklippta ränder i stället för en hel flagga.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024