loadingStarka läsupplevelser är det som ger läsmotivation, konstaterar Johan Svedjedal och Anna Nordlund i sin rapport. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl TT
Starka läsupplevelser är det som ger läsmotivation, konstaterar Johan Svedjedal och Anna Nordlund i sin rapport. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl TT
Inrikes

Svenska läsvanor – både starka och tynande

TT

Nöjesläsningen minskar bland barn och unga samtidigt som svenska elever uppvisar en bristande läsförmåga. Det visar en ny rapport från Svenska Förläggareföreningen.

Är ljudboken ett hot eller en hjälp för den tryckta boken, och hur står sig läsningen i den svenska skolan i ett internationellt perspektiv? Det är ett par av frågeställningarna i rapporten "Läsandets årsringar" skriven av litteratursociologerna Anna Nordlund och Johan Svedjedal.

Efter att ha studerat statistik och utveckling från de senaste decennierna beskriver de den svenska läskulturen som både "stark och tynande".

"Den tryckta boken har klarat digitaliseringen bättre än andra traditionella medier, men också den har påverkats av den konkurrens från nya medier som har omformat vår läskultur under det senaste kvartseklet" säger Johan Svedjedal i ett pressmeddelande.

När det gäller barn och ungas läsning konstaterar rapportens författare att det är starka läsupplevelser som ger läsmotivation och att sådana ska vara själva målet med undervisningen. Om det uppfylls leder det i sin tur till att elevernas språkliga, kognitiva och emotionella förmågor förbättras.

Mycket tyder dock på att främjandet av starka läsupplevelser är ett eftersatt mål i skolan, enligt rapporten.

Samtliga nordiska länder har i dag en lägre andel elever som tycker om att läsa jämfört med genomsnittet i EU- och OECD-länderna. Lägst andel i Norden har Sverige. En möjlig förklaring – förutom litteraturundervisningen i skolan – skulle kunna vara att andelen extrema användare av dator och it (mer än fyra timmar per dag) är högre i de nordiska länderna jämfört med andra jämförbara länder.

(Erika Josefsson/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingStarka läsupplevelser är det som ger läsmotivation, konstaterar Johan Svedjedal och Anna Nordlund i sin rapport. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl TT
Starka läsupplevelser är det som ger läsmotivation, konstaterar Johan Svedjedal och Anna Nordlund i sin rapport. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl TT
Inrikes

Svenska läsvanor – både starka och tynande

TT

Nöjesläsningen minskar bland barn och unga samtidigt som svenska elever uppvisar en bristande läsförmåga. Det visar en ny rapport från Svenska Förläggareföreningen.

Är ljudboken ett hot eller en hjälp för den tryckta boken, och hur står sig läsningen i den svenska skolan i ett internationellt perspektiv? Det är ett par av frågeställningarna i rapporten "Läsandets årsringar" skriven av litteratursociologerna Anna Nordlund och Johan Svedjedal.

Efter att ha studerat statistik och utveckling från de senaste decennierna beskriver de den svenska läskulturen som både "stark och tynande".

"Den tryckta boken har klarat digitaliseringen bättre än andra traditionella medier, men också den har påverkats av den konkurrens från nya medier som har omformat vår läskultur under det senaste kvartseklet" säger Johan Svedjedal i ett pressmeddelande.

När det gäller barn och ungas läsning konstaterar rapportens författare att det är starka läsupplevelser som ger läsmotivation och att sådana ska vara själva målet med undervisningen. Om det uppfylls leder det i sin tur till att elevernas språkliga, kognitiva och emotionella förmågor förbättras.

Mycket tyder dock på att främjandet av starka läsupplevelser är ett eftersatt mål i skolan, enligt rapporten.

Samtliga nordiska länder har i dag en lägre andel elever som tycker om att läsa jämfört med genomsnittet i EU- och OECD-länderna. Lägst andel i Norden har Sverige. En möjlig förklaring – förutom litteraturundervisningen i skolan – skulle kunna vara att andelen extrema användare av dator och it (mer än fyra timmar per dag) är högre i de nordiska länderna jämfört med andra jämförbara länder.

(Erika Josefsson/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024