loadingDen blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland. Foto: Chiang Ying-ying/AP/TT-arkivbild
Den blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland. Foto: Chiang Ying-ying/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Sval sommar ger ljumna siffror för sommarland

Epoch Times

Den blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland.

Värst går det för Skara sommarland som tappat en fjärdedel av sina besökare jämfört med i fjol.

– Från en dag till en annan eller från en vecka till en annan är vi hyfsat väderberoende. Men vad vi har kunnat se från en säsong till en annan skiljer det sig inte så mycket, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Hittills har antalet besökare på Gröna Lund i Stockholm, som är koncernens största dragplåster, backat 3 procent jämfört med i fjol. Även nöjesparken Furuvik har tappat 4 procent. Skara Sommarland, som har Skandinaviens största vattenpark, har tappat 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Kolmården vinnare

På vinnarsidan har Kolmården, som saknar badmöjligheter, ökat 22,5 procent sedan öppningen vid påsk.

Koncernen har låtit samköra besöksstatistiken för de senaste tio åren med SMHI:s väderstatistik och kom fram till att Kolmårdens djurpark är den anläggning som visat sig vara mest känslig för värme.

– Det är förklaringen till att Kolmården är så pass mycket upp i år. Det är också förklaringen till att Skara sommarland är så pass mycket ner.

Konkurrenten Liseberg har hittills haft drygt en miljon besökare, vilket är cirka fem procent färre än i fjol. Vice vd Tina Resch skyller detta på den kalla och blöta starten på sommaren.

Enligt henne är vädret den enskilt största riskfaktorn för branschen. Optimalt väder är det när det är uppehåll – men inte så varmt som i fjol

– Det är badväder som är vår stora konkurrent. Runt 19, 20 grader är ett optimalt väder, precis som vi har haft det under de senaste två veckorna, säger hon.

Totalupplevelse viktig

Övriga faktorer som påverkar lönsamheten är till exempel konjunkturläget och förändrade preferenser bland besökarna. Enligt Christer Fogelmarck går trenden globalt mot längre vistelser.

– Trenden i hela vår bransch är att vi måste utveckla en totalupplevelse bestående av både bestående av både god mat, härliga parker och bra boende. Om inte vi har en bra upplevelse och något som lockar så kommer inte besökarna oavsett vädret.

(Helen Preutz/TT)

Antal besökare vid några av Sveriges nöjesparker

(TT)

Anläggning antal besökare hittills i år Förändring i procent jämfört med i fjol

Gröna Lund 751 339 +3

Kolmårdens djurpark 326 951 +22,5

Skara Sommarland 105 027 -23

Furuvik 161 706 -4

Liseberg 1 000 000 -5

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland. Foto: Chiang Ying-ying/AP/TT-arkivbild
Den blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland. Foto: Chiang Ying-ying/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Sval sommar ger ljumna siffror för sommarland

Epoch Times

Den blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland.

Värst går det för Skara sommarland som tappat en fjärdedel av sina besökare jämfört med i fjol.

– Från en dag till en annan eller från en vecka till en annan är vi hyfsat väderberoende. Men vad vi har kunnat se från en säsong till en annan skiljer det sig inte så mycket, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Hittills har antalet besökare på Gröna Lund i Stockholm, som är koncernens största dragplåster, backat 3 procent jämfört med i fjol. Även nöjesparken Furuvik har tappat 4 procent. Skara Sommarland, som har Skandinaviens största vattenpark, har tappat 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Kolmården vinnare

På vinnarsidan har Kolmården, som saknar badmöjligheter, ökat 22,5 procent sedan öppningen vid påsk.

Koncernen har låtit samköra besöksstatistiken för de senaste tio åren med SMHI:s väderstatistik och kom fram till att Kolmårdens djurpark är den anläggning som visat sig vara mest känslig för värme.

– Det är förklaringen till att Kolmården är så pass mycket upp i år. Det är också förklaringen till att Skara sommarland är så pass mycket ner.

Konkurrenten Liseberg har hittills haft drygt en miljon besökare, vilket är cirka fem procent färre än i fjol. Vice vd Tina Resch skyller detta på den kalla och blöta starten på sommaren.

Enligt henne är vädret den enskilt största riskfaktorn för branschen. Optimalt väder är det när det är uppehåll – men inte så varmt som i fjol

– Det är badväder som är vår stora konkurrent. Runt 19, 20 grader är ett optimalt väder, precis som vi har haft det under de senaste två veckorna, säger hon.

Totalupplevelse viktig

Övriga faktorer som påverkar lönsamheten är till exempel konjunkturläget och förändrade preferenser bland besökarna. Enligt Christer Fogelmarck går trenden globalt mot längre vistelser.

– Trenden i hela vår bransch är att vi måste utveckla en totalupplevelse bestående av både bestående av både god mat, härliga parker och bra boende. Om inte vi har en bra upplevelse och något som lockar så kommer inte besökarna oavsett vädret.

(Helen Preutz/TT)

Antal besökare vid några av Sveriges nöjesparker

(TT)

Anläggning antal besökare hittills i år Förändring i procent jämfört med i fjol

Gröna Lund 751 339 +3

Kolmårdens djurpark 326 951 +22,5

Skara Sommarland 105 027 -23

Furuvik 161 706 -4

Liseberg 1 000 000 -5

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024