Stora informationsbrister första pandemiåret

Pandemin

När vi stod inför ett nytt, okänt och mycket smittsamt virus, var behovet av information stort, men en ny studie visar att kvaliteten på informationen hade stora brister. Foto: Sofia Drevemo


I flera delar av världen var kvaliteten på den information om coronaviruset som fanns att hitta på nätet i början av pandemin bristfällig och inadekvat. Det visar en genomgång av en mängd olika studier som publicerades under pandemins första år.

När coronaviruset började spridas över världen i slutet av 2019 och början av 2020 fanns det mycket lite kunskap och information om det nya viruset. Regeringar och hälsomyndigheter stod handfallna och hanterade den galopperande smittspridningen och höga dödligheten genom nedstängningar av hela samhällen och isolering i hemmen.

Det här innebar att behovet av bra och riktig information om det nya okända viruset var stort, men av naturliga skäl var den svår att hitta. En genomgång av studier som publicerades under pandemins första år som gjordes av Röda Korsets högskola visar att kvaliteten på informationen som kunde hittas på webben i början av pandemin var bristfällig i flera delar av världen.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!