loadingFör att bli mer nöjda med sina elleverantörer efterfrågar kunderna mer information om hur man drar ner sina elkostnader, enligt Svenskt kvalitetsindex. Arkivbild på energisnål led-lampa. Foto: Fredrik Sandberg /TT
För att bli mer nöjda med sina elleverantörer efterfrågar kunderna mer information om hur man drar ner sina elkostnader, enligt Svenskt kvalitetsindex. Arkivbild på energisnål led-lampa. Foto: Fredrik Sandberg /TT
Ekonomi & Näringsliv

Stora elbolag får sämst betyg

Martina Karpmyr

De stora el- och värmebolagen – som Eon och Fortum – får sämst betyg av kunderna i en färsk mätning av elbranschen, enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI). Men sammantaget får alla leverantörer ett historiskt svagt betyg, i kölvattnet av pristurbulensen på elmarknaden.

Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,8 indexenheter, till 64,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer. Det är ett svagt betyg ur ett historiskt perspektiv, konstaterar SKI i ett pressmeddelande.

"Högljudd politisk debatt, hot om elbrist, extrem prisvariation, kostnadskris och nedringda kundtjänster - det skulle kunna vara en sammanfattning av energibranschen det senaste året. Det har självklart satt sina spår i kundupplevelsen", skriver SKI.

Svenskt kvalitetsindex

(TT)

Svenskt kvalitetsindex (SKI) har sedan 2005 mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme.

I år har den sammantagna kundnöjdheten minskat med 1,8 indexenheter, jämfört med 2021, och landar på 64,2.

Bland elhandlarna får Tibber högst betyg av privatkunderna. På andra plats hamnar GodEl, som sedan följs av Trollhättan Energi och Skellefteå Kraft.

Lägst betyg ger privatkunderna Eon. Näst sämst betyg får Fortum, som sedan följs av Göta Energi och Vattenfall.

I snitt får branschen ett en kundnöjdhet på 63,4 . Tibbers betyg landar på 75,3 och Eons på 57,1.

Bland elnätsbolagen får Skellefteå Kraft högst betyg av privatkunderna, 71,4. Sämst betyg får Falbygdens Energi, 46,4.

Skellefteåkraft får också bäst betyg av privatkunderna bland fjärrvärmebolagen. Även här hamnar Eon i botten.

Betygen bygger på närmare 10 300 intervjuer genomförda under oktober och november. Enligt SKI brukar ett betyg under 60 avspegla stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar, medan ett betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFör att bli mer nöjda med sina elleverantörer efterfrågar kunderna mer information om hur man drar ner sina elkostnader, enligt Svenskt kvalitetsindex. Arkivbild på energisnål led-lampa. Foto: Fredrik Sandberg /TT
För att bli mer nöjda med sina elleverantörer efterfrågar kunderna mer information om hur man drar ner sina elkostnader, enligt Svenskt kvalitetsindex. Arkivbild på energisnål led-lampa. Foto: Fredrik Sandberg /TT
Ekonomi & Näringsliv

Stora elbolag får sämst betyg

Martina Karpmyr

De stora el- och värmebolagen – som Eon och Fortum – får sämst betyg av kunderna i en färsk mätning av elbranschen, enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI). Men sammantaget får alla leverantörer ett historiskt svagt betyg, i kölvattnet av pristurbulensen på elmarknaden.

Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,8 indexenheter, till 64,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer. Det är ett svagt betyg ur ett historiskt perspektiv, konstaterar SKI i ett pressmeddelande.

"Högljudd politisk debatt, hot om elbrist, extrem prisvariation, kostnadskris och nedringda kundtjänster - det skulle kunna vara en sammanfattning av energibranschen det senaste året. Det har självklart satt sina spår i kundupplevelsen", skriver SKI.

Svenskt kvalitetsindex

(TT)

Svenskt kvalitetsindex (SKI) har sedan 2005 mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme.

I år har den sammantagna kundnöjdheten minskat med 1,8 indexenheter, jämfört med 2021, och landar på 64,2.

Bland elhandlarna får Tibber högst betyg av privatkunderna. På andra plats hamnar GodEl, som sedan följs av Trollhättan Energi och Skellefteå Kraft.

Lägst betyg ger privatkunderna Eon. Näst sämst betyg får Fortum, som sedan följs av Göta Energi och Vattenfall.

I snitt får branschen ett en kundnöjdhet på 63,4 . Tibbers betyg landar på 75,3 och Eons på 57,1.

Bland elnätsbolagen får Skellefteå Kraft högst betyg av privatkunderna, 71,4. Sämst betyg får Falbygdens Energi, 46,4.

Skellefteåkraft får också bäst betyg av privatkunderna bland fjärrvärmebolagen. Även här hamnar Eon i botten.

Betygen bygger på närmare 10 300 intervjuer genomförda under oktober och november. Enligt SKI brukar ett betyg under 60 avspegla stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar, medan ett betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024