De stora el- och värmebolagen – som Eon och Fortum – får sämst betyg av kunderna i en färsk mätning av elbranschen, enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI). Men sammantaget får alla leverantörer ett historiskt svagt betyg, i kölvattnet av pristurbulensen på elmarknaden.
Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,8 indexenheter, till 64,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer. Det är ett svagt betyg ur ett historiskt perspektiv, konstaterar SKI i ett pressmeddelande.
"Högljudd politisk debatt, hot om elbrist, extrem prisvariation, kostnadskris och nedringda kundtjänster - det skulle kunna vara en sammanfattning av energibranschen det senaste året. Det har självklart satt sina spår i kundupplevelsen", skriver SKI.
Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare

Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!