loading
Valrörelsen är inne i sitt slutskede och partiledarna vill synas ute bland väljarna. Här ses Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Valrörelsen är inne i sitt slutskede och partiledarna vill synas ute bland väljarna. Här ses Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Stor skillnad hos partierna i väljarnas viktigaste frågor

Camilla Johansson

Talarstolen i riksdagen har stått tom under sommaren. I stället för att plädera i den har ledamöterna varit ute på gator och torg för att övertyga väljarna om att det är just deras politik som kan få tillbaka Sverige på rätt spår igen.

På dagen en månad före valet kunde arbetsmarknadsminister Eva Nordmark meddela att arbetslösheten bland unga sjunkit under hela 2022 och att den nu är 3,8 procentenheter lägre än för ett år sedan.

Eva Nordmark konstaterar att den grupp som under det senaste året minskat mest i arbetslöshetsstatistiken är utrikes födda män.

Vad partierna spenderar på valet

Partierna lägger tillsammans 400 miljoner kronor på sina valrörelser. 

Störst budget har Socialdemokraterna som lägger 100 miljoner kronor på att försöka vinna valet igen. Samma summa spenderades för fyra år sedan.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna är de partier som ökat sin budget mest, från 18 respektive 50 miljoner 2018 till 27 respektive 65 miljoner kronor i år.

Höjt sin valbudget har även Miljöpartiet gjort, från 17 miljoner inför valet 2018 till 19 miljoner kronor i år.

Moderaterna ligger på samma nivå som vid förra valet, med 65 miljoner kronor. 

Även Kristdemokraterna ligger kvar på samma nivå i den summa de har att spendera, 20 miljoner kronor både 2018 och 2022.

Liberalerna är det enda parti vars valbudget har sjunkit, och det med fem miljoner kronor, från 20 till 15 miljoner.

Källa: SVT

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Valrörelsen är inne i sitt slutskede och partiledarna vill synas ute bland väljarna. Här ses Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Valrörelsen är inne i sitt slutskede och partiledarna vill synas ute bland väljarna. Här ses Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Stor skillnad hos partierna i väljarnas viktigaste frågor

Camilla Johansson

Talarstolen i riksdagen har stått tom under sommaren. I stället för att plädera i den har ledamöterna varit ute på gator och torg för att övertyga väljarna om att det är just deras politik som kan få tillbaka Sverige på rätt spår igen.

På dagen en månad före valet kunde arbetsmarknadsminister Eva Nordmark meddela att arbetslösheten bland unga sjunkit under hela 2022 och att den nu är 3,8 procentenheter lägre än för ett år sedan.

Eva Nordmark konstaterar att den grupp som under det senaste året minskat mest i arbetslöshetsstatistiken är utrikes födda män.

Vad partierna spenderar på valet

Partierna lägger tillsammans 400 miljoner kronor på sina valrörelser. 

Störst budget har Socialdemokraterna som lägger 100 miljoner kronor på att försöka vinna valet igen. Samma summa spenderades för fyra år sedan.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna är de partier som ökat sin budget mest, från 18 respektive 50 miljoner 2018 till 27 respektive 65 miljoner kronor i år.

Höjt sin valbudget har även Miljöpartiet gjort, från 17 miljoner inför valet 2018 till 19 miljoner kronor i år.

Moderaterna ligger på samma nivå som vid förra valet, med 65 miljoner kronor. 

Även Kristdemokraterna ligger kvar på samma nivå i den summa de har att spendera, 20 miljoner kronor både 2018 och 2022.

Liberalerna är det enda parti vars valbudget har sjunkit, och det med fem miljoner kronor, från 20 till 15 miljoner.

Källa: SVT

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024