loadingKenyas president Uhuru Kenyatta närvarar på invigningsresan till Nairobi, i kuststaden Mombasa den 30 maj 2017. Men det kinesiska projektet får kritik. Foto: Tony Karumba/AFP via Getty Images
Kenyas president Uhuru Kenyatta närvarar på invigningsresan till Nairobi, i kuststaden Mombasa den 30 maj 2017. Men det kinesiska projektet får kritik. Foto: Tony Karumba/AFP via Getty Images
Utrikes

”Spökjärnväg” byggd av Kina kostar Kenya miljarder

Darren Taylor

Den stora östafrikanska järnvägen SGR skulle binda samman regionens viktiga länder. Men det kinesiska projektet blev aldrig klart, och har i stället blivit en stor förlustaffär för Kenya.

2014, när China Road and Bridge Corp. började bygga järnvägen som benämns SGR (Standard Gauge Railway) i Kenya så sade den kinesiska regimen att projektet skulle bli ett av de största inom ramen för det globala infrastrukturinitiativet BRI. Det var bara ett år efter att BRI lanserats, med löften om att stagnerande ekonomier världen över skulle få nytt liv med Kinas hjälp.

Tanken var att järnvägen i slutänden skulle länka samman hela Östafrika – Kenya, Tanzania och Uganda. Det vanliga godstransportmedlet i dessa länder är lastbil, men Östafrikas vägar är ökänt dåliga, så tiderna det har tagit för varor att nå sina marknader har varit långa, om de kommit fram alls.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKenyas president Uhuru Kenyatta närvarar på invigningsresan till Nairobi, i kuststaden Mombasa den 30 maj 2017. Men det kinesiska projektet får kritik. Foto: Tony Karumba/AFP via Getty Images
Kenyas president Uhuru Kenyatta närvarar på invigningsresan till Nairobi, i kuststaden Mombasa den 30 maj 2017. Men det kinesiska projektet får kritik. Foto: Tony Karumba/AFP via Getty Images
Utrikes

”Spökjärnväg” byggd av Kina kostar Kenya miljarder

Darren Taylor

Den stora östafrikanska järnvägen SGR skulle binda samman regionens viktiga länder. Men det kinesiska projektet blev aldrig klart, och har i stället blivit en stor förlustaffär för Kenya.

2014, när China Road and Bridge Corp. började bygga järnvägen som benämns SGR (Standard Gauge Railway) i Kenya så sade den kinesiska regimen att projektet skulle bli ett av de största inom ramen för det globala infrastrukturinitiativet BRI. Det var bara ett år efter att BRI lanserats, med löften om att stagnerande ekonomier världen över skulle få nytt liv med Kinas hjälp.

Tanken var att järnvägen i slutänden skulle länka samman hela Östafrika – Kenya, Tanzania och Uganda. Det vanliga godstransportmedlet i dessa länder är lastbil, men Östafrikas vägar är ökänt dåliga, så tiderna det har tagit för varor att nå sina marknader har varit långa, om de kommit fram alls.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024