Inrikes

Socialdemokraternas Google-knep för att vinna röster från SD och M avslöjat

Epoch Times

Socialdemokraterna försöker genom sökordsannonsering på Google att vinna röster från Sverigedemokraterna, skriver Expressen.  

Tidigare när man sökte på ordet SD eller Sverigedemokraterna i Google kom Socialdemokraternas officiella webbsida upp som annons längst upp.

När Epoch Times på lördagsmorgonen försöker göra samma sökning, kommer inte Socialdemokraternas länk upp med annons längre upp, vilket innebär att partiet kan ha tagit bort annonsen. Vid en sökning på "Moderaterna" dyker dock Socialdemokraternas officiella webbsida upp med annons.

Socialdemokraternas pressekreterare Martin Rynoson bekräftar till Expressen sin strategi via ett mejl.

”Sverigedemokraterna är en av våra två utpekade huvudmotståndare. För oss är det prioriterat att göra det enkelt för väljarna att hitta information om oss och bedöma de politiska skillnaderna mellan partierna.”

Sverigedemokraternas kommunikationschef, Joakim Wallerstein, säger till Expressen att det är ”lite lustigt. De kallar oss väldigt mycket fula saker men ändå vill de ha våra sympatisörer.”

SD-sympatisörer på Facebook har haft roligt åt annonsen, och lanserat ett försök till "hämnd":

Enligt tidningen har S sagt att anledningen till att partiet har annons högst upp är att man vill göra det lättare för väljarna att hitta information.

Statsvetaren Stig-Björn Ljunggren uppmärksammar det hela på Twitter. ”Om jag googlar Sverigedemokraterna händer detta. Är det mig det är fel på i vanlig ordning?”

Enligt Expressen vill Socialdemokraterna inte exakt säga vilka sökord som de har köpt. Men däremot är det klart att man har köpt Sverigedemokraterna och Moderaterna som sökord. När Epoch Times söker på de övriga partierna, dyker inte Socialdemokraternas annons upp.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Socialdemokraternas Google-knep för att vinna röster från SD och M avslöjat

Epoch Times

Socialdemokraterna försöker genom sökordsannonsering på Google att vinna röster från Sverigedemokraterna, skriver Expressen.  

Tidigare när man sökte på ordet SD eller Sverigedemokraterna i Google kom Socialdemokraternas officiella webbsida upp som annons längst upp.

När Epoch Times på lördagsmorgonen försöker göra samma sökning, kommer inte Socialdemokraternas länk upp med annons längre upp, vilket innebär att partiet kan ha tagit bort annonsen. Vid en sökning på "Moderaterna" dyker dock Socialdemokraternas officiella webbsida upp med annons.

Socialdemokraternas pressekreterare Martin Rynoson bekräftar till Expressen sin strategi via ett mejl.

”Sverigedemokraterna är en av våra två utpekade huvudmotståndare. För oss är det prioriterat att göra det enkelt för väljarna att hitta information om oss och bedöma de politiska skillnaderna mellan partierna.”

Sverigedemokraternas kommunikationschef, Joakim Wallerstein, säger till Expressen att det är ”lite lustigt. De kallar oss väldigt mycket fula saker men ändå vill de ha våra sympatisörer.”

SD-sympatisörer på Facebook har haft roligt åt annonsen, och lanserat ett försök till "hämnd":

Enligt tidningen har S sagt att anledningen till att partiet har annons högst upp är att man vill göra det lättare för väljarna att hitta information.

Statsvetaren Stig-Björn Ljunggren uppmärksammar det hela på Twitter. ”Om jag googlar Sverigedemokraterna händer detta. Är det mig det är fel på i vanlig ordning?”

Enligt Expressen vill Socialdemokraterna inte exakt säga vilka sökord som de har köpt. Men däremot är det klart att man har köpt Sverigedemokraterna och Moderaterna som sökord. När Epoch Times söker på de övriga partierna, dyker inte Socialdemokraternas annons upp.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024