Socialdemokraterna försöker genom sökordsannonsering på Google att vinna röster från Sverigedemokraterna, skriver Expressen.
Tidigare när man sökte på ordet SD eller Sverigedemokraterna i Google kom Socialdemokraternas officiella webbsida upp som annons längst upp.
När Epoch Times på lördagsmorgonen försöker göra samma sökning, kommer inte Socialdemokraternas länk upp med annons längre upp, vilket innebär att partiet kan ha tagit bort annonsen. Vid en sökning på "Moderaterna" dyker dock Socialdemokraternas officiella webbsida upp med annons.
Socialdemokraternas pressekreterare Martin Rynoson bekräftar till Expressen sin strategi via ett mejl.
”Sverigedemokraterna är en av våra två utpekade huvudmotståndare. För oss är det prioriterat att göra det enkelt för väljarna att hitta information om oss och bedöma de politiska skillnaderna mellan partierna.”
Sverigedemokraternas kommunikationschef, Joakim Wallerstein, säger till Expressen att det är ”lite lustigt. De kallar oss väldigt mycket fula saker men ändå vill de ha våra sympatisörer.”
SD-sympatisörer på Facebook har haft roligt åt annonsen, och lanserat ett försök till "hämnd":
Enligt tidningen har S sagt att anledningen till att partiet har annons högst upp är att man vill göra det lättare för väljarna att hitta information.
Statsvetaren Stig-Björn Ljunggren uppmärksammar det hela på Twitter. ”Om jag googlar Sverigedemokraterna händer detta. Är det mig det är fel på i vanlig ordning?”
Enligt Expressen vill Socialdemokraterna inte exakt säga vilka sökord som de har köpt. Men däremot är det klart att man har köpt Sverigedemokraterna och Moderaterna som sökord. När Epoch Times söker på de övriga partierna, dyker inte Socialdemokraternas annons upp.