loadingKaterina Ingenlath, kommunikations- och insamlingschef på Räddningsmissionen i Göteborg. Foto: Räddningsmissionen
Katerina Ingenlath, kommunikations- och insamlingschef på Räddningsmissionen i Göteborg. Foto: Räddningsmissionen
Inrikes

Sociala livsmedelsbutiker är en hjälp för ekonomiskt utsatta personer

Tony Lingefors

Sociala matbutiker har blivit räddningen för många personer som lever i ekonomisk utsatthet. I takt med att matpriserna i vanliga butiker har ökat har medlemmarna hos de sociala matbutikerna vuxit i antal.

Räddningsmissionen i Göteborg driver två matbutiker som kallas Maträtt. Butikerna finns i de två stadsdelarna Flatås och Rannebergen. Det handlar om så kallade sociala matbutiker som erbjuder människor som lever under ekonomiskt utsatta förhållanden möjligheten att bli medlemmar i butiken och köpa matvaror till priser som i snitt ligger 70 procent under de priser på samma varor som finns i vanliga matbutiker.

Endast personer med en inkomst som understiger 11 200 kronor i månaden efter skatt får bli medlemmar och kan handla billigare i butiken. Även icke-medlemmar får handla, men inte till rabatterat pris.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKaterina Ingenlath, kommunikations- och insamlingschef på Räddningsmissionen i Göteborg. Foto: Räddningsmissionen
Katerina Ingenlath, kommunikations- och insamlingschef på Räddningsmissionen i Göteborg. Foto: Räddningsmissionen
Inrikes

Sociala livsmedelsbutiker är en hjälp för ekonomiskt utsatta personer

Tony Lingefors

Sociala matbutiker har blivit räddningen för många personer som lever i ekonomisk utsatthet. I takt med att matpriserna i vanliga butiker har ökat har medlemmarna hos de sociala matbutikerna vuxit i antal.

Räddningsmissionen i Göteborg driver två matbutiker som kallas Maträtt. Butikerna finns i de två stadsdelarna Flatås och Rannebergen. Det handlar om så kallade sociala matbutiker som erbjuder människor som lever under ekonomiskt utsatta förhållanden möjligheten att bli medlemmar i butiken och köpa matvaror till priser som i snitt ligger 70 procent under de priser på samma varor som finns i vanliga matbutiker.

Endast personer med en inkomst som understiger 11 200 kronor i månaden efter skatt får bli medlemmar och kan handla billigare i butiken. Även icke-medlemmar får handla, men inte till rabatterat pris.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024