loadingNya och strängare regler gäller från och med den 1 september för landets elsparkcyklister. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Nya och strängare regler gäller från och med den 1 september för landets elsparkcyklister. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Slutåkt på gångbanor och slutslängt för elsparkcykelåkare

Anna Grönberg

Från och med den 1 september är det förbjudet att parkera eller köra elsparkcyklar på landets gångbanor. Skärpningen innebär att samma regler nu gäller för elsparkcyklar som för traditionella cyklar.

Elsparkcyklarna har alltsedan de 2018 gjorde sitt intåg i de svenska storstäderna blivit en alltmer påtaglig del av stadsbilden – samtidigt som de gett upphov till en bitvis hetsig debatt. Diskussionen har under åren rört allt från olycksrisker, hjälmkrav, fyllekörning och inte minst parkering – och från och med den 1 september stramas också reglerna för elsparkcykelförarna åt rejält.

I juni beslutade regeringen om att införa ett parkeringsförbud mot elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Fordonen ska i stället parkeras vid angivna ställ som kommunerna ansvarar för att sätta upp, alternativt annan uppställningsplats.

Nya regler för elsparkcyklar

(TT)

Från och med den 1 september råder parkeringsförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats, men även kortare förflyttningar av cyklarna kan tillämpas.

Det är elsparkcykelföretagen som ska betala kostnaden för flytten. Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.

Även ett förbud mot körning av elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer införs.

Straffet för den som bryter mot körförbudet kan bli böter på 500 kronor.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNya och strängare regler gäller från och med den 1 september för landets elsparkcyklister. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Nya och strängare regler gäller från och med den 1 september för landets elsparkcyklister. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Slutåkt på gångbanor och slutslängt för elsparkcykelåkare

Anna Grönberg

Från och med den 1 september är det förbjudet att parkera eller köra elsparkcyklar på landets gångbanor. Skärpningen innebär att samma regler nu gäller för elsparkcyklar som för traditionella cyklar.

Elsparkcyklarna har alltsedan de 2018 gjorde sitt intåg i de svenska storstäderna blivit en alltmer påtaglig del av stadsbilden – samtidigt som de gett upphov till en bitvis hetsig debatt. Diskussionen har under åren rört allt från olycksrisker, hjälmkrav, fyllekörning och inte minst parkering – och från och med den 1 september stramas också reglerna för elsparkcykelförarna åt rejält.

I juni beslutade regeringen om att införa ett parkeringsförbud mot elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Fordonen ska i stället parkeras vid angivna ställ som kommunerna ansvarar för att sätta upp, alternativt annan uppställningsplats.

Nya regler för elsparkcyklar

(TT)

Från och med den 1 september råder parkeringsförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats, men även kortare förflyttningar av cyklarna kan tillämpas.

Det är elsparkcykelföretagen som ska betala kostnaden för flytten. Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.

Även ett förbud mot körning av elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer införs.

Straffet för den som bryter mot körförbudet kan bli böter på 500 kronor.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024