En lärare i en skola i Montevideo, Uruguay, bestämde sig för att prova en annorlunda metod på skolan för att få eleverna lugnare. Det fanns problem med våldsamheter där och många av eleverna lever i en miljö med våld och fattigdom. Resultatet blev en positiv överraskning.
Yennyfer Quartino är lärare för elever mellan 11 och 14 år. Eleverna har i många år haft stora problem med våldsamt beteende, trötthet och koncentrationssvårigheter, vilket har gjort det svårt för dem att hänga med i undervisningen.
– Skoldagarna är långa. Många elever var trötta, hade ingen ork och kunde inte fokusera på sitt arbete, berättar hon.
Lugna övningar
Sedan 2016 har Yennyfer utövat qigong- och meditationsmetoden Falun Dafa, också kallad Falun Gong. Den lär ut principerna sanning, godhet och tålamod och har fem meditativa övningar för att förbättra kropp och sinne. Den började spridas i Kina, men utövas nu i fler än 100 länder.
Yennyfer hade samma grupp elever för andra året. Hon hade provat olika metoder och rörelseövningar med dem och såg en viss förbättring.
– Det här året bestämde vi oss för att prova något annorlunda: Falun Dafa, och resultatet är fantastiskt, säger Yennyfer.
Yennyfers elever började göra övningarna varje dag på skolgården efter lunch, precis innan eftermiddagens lektioner skulle börja. Efter några veckor ville de andra eleverna också vara med. Nu gör nästan hela skolan övningarna varje dag på skolgården.
De här barnen hade svåra koncentrationsproblem och var våldsamma i klassrummet. Förändringen hos dem är verkligen rörande.
– De här barnen hade svåra koncentrationsproblem och var våldsamma i klassrummet. Förändringen hos dem är verkligen rörande, säger skolinspektören.
Andra har också märkt skillnad hos barnen.
– De har inte bara fått en fysisk förbättring, utan också en andlig. De andas och slappnar av och kommer fokuserade till klassrummet och har en bra attityd, säger skolans rektor.
Barnen märker också skillnad.
– Jag känner mig avslappnad. Jag gillar det och efteråt när vi går till klassrummet känns det som att all stress jag hade innan vi övade Falun Dafa, är borta, säger Josefina, som går i sjätte klass och är särskilt entusiastisk över metoden.
– Jag känner mig mer avslappnad och fri, säger en flicka i tredje klass.
– Jag känner mig full av energi, säger en pojke i fjärde klass.
Två flickor i andra klass, Nicole och Belén säger samtidigt att metoden ger dem ”Styrka!”
Projekt för en fredlig kultur
Yennyfer har också startat ett projekt med sin klass som fokuserar på mänskliga rättigheter, som en del av skolans övergripande projekt att etablera en fredlig kultur. Barnen får lära sig om olika militära konflikter och övergrepp mot mänskliga rättigheter som har hänt och som fortfarande pågår över hela världen. De arbetar tillsammans för att komma med idéer för att kunna lösa konflikterna på ett fredligt sätt.
Ett av de fall som de studerar är förföljelsen av Falun Dafa i Kina. Den började 1999.
”Det kan inte bli fred i ett samhälle där det finns våld. Förändringen behöver börja inom oss själva”, skrev Yennyfer för projektet.
Programmet syftar till att utveckla fredlig samexistens ”där respekt, kommunikation, lyssnande och rättvis behandling kan uppnås.”
Eleverna berättar att de nu för tiden löser konflikter genom att prata och diskutera, eftersom ”de förstår varandra bättre, och ingen blir skadad längre.”
Eleverna berättar att de nu för tiden löser konflikter genom att prata och diskutera, eftersom ”de förstår varandra bättre, och ingen blir skadad längre.”
– Innan hade alla kort stubin, men nu är vi lugnare, säger Joaquin i sjätte klass.
– Om han inte kan uppföra sig, då måste jag tolerera det, säger en annan elev som heter Leandro.
Det nya fokuset har förbättrat elevernas inlärning och utveckling. Det har också öppnat en dörr för barnen att uppleva fred, självkontroll och säkerhet i sig själva.