loadingNya utsläppskrav för fordon ska presenteras av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton. Arkivbild. Foto: Jean-Francois Badias/AP/TT
Nya utsläppskrav för fordon ska presenteras av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton. Arkivbild. Foto: Jean-Francois Badias/AP/TT
Utrikes

Skärpta EU-krav på bilutsläpp

Wiktor Nummelin

Från 2035 gäller nollutsläpp från avgasröret för alla nya bilar i EU. Men redan från år 2025 vill EU skärpa kraven, bland annat för det som kommer via däck och bromsar. Kritik kommer emellertid från både miljö- och konsumenthåll.

De nya Euro 7-kraven är tänkta att ersätta nuvarande krav för såväl bilar och skåpbilar som lastbilar och bussar. Reglerna ska gälla oavsett om fordonen drivs med bensin, diesel eller el.

Nytt är att gränsvärden nu också sätts för utsläppen från bromsar och mikroplaster från däck. Dessutom skärps kraven på hur länge man kan förvänta att nya fordon uppfyller reglerna: i tio år och med en körsträcka upp till 20 000 mil.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNya utsläppskrav för fordon ska presenteras av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton. Arkivbild. Foto: Jean-Francois Badias/AP/TT
Nya utsläppskrav för fordon ska presenteras av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton. Arkivbild. Foto: Jean-Francois Badias/AP/TT
Utrikes

Skärpta EU-krav på bilutsläpp

Wiktor Nummelin

Från 2035 gäller nollutsläpp från avgasröret för alla nya bilar i EU. Men redan från år 2025 vill EU skärpa kraven, bland annat för det som kommer via däck och bromsar. Kritik kommer emellertid från både miljö- och konsumenthåll.

De nya Euro 7-kraven är tänkta att ersätta nuvarande krav för såväl bilar och skåpbilar som lastbilar och bussar. Reglerna ska gälla oavsett om fordonen drivs med bensin, diesel eller el.

Nytt är att gränsvärden nu också sätts för utsläppen från bromsar och mikroplaster från däck. Dessutom skärps kraven på hur länge man kan förvänta att nya fordon uppfyller reglerna: i tio år och med en körsträcka upp till 20 000 mil.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024