Shen Yun Performing Arts gav två föreställningar på Cirkus på lördagen. Under kvällsföreställningen satt sångerskan Ariadna Martinez Karlsson i publiken, tillsammans med sin mor Rosa Martinez Reyna. Epoch Times fick en pratstund med de båda efteråt.
Den New York-baserade artistgruppen Shen Yun Performing Arts väcker liv i ett rikt kulturarv. Genom klassisk kinesisk dans, gamla legender, folkdanser, etniska danser och musik berättar de en svindlande historia om Kinas 5000-åriga civilisation. Det är inte bara en yttre manifestation utan har ett djupt innehåll: Kinas traditionella kultur sades vara halvt gudomlig. I det forna Kina ansågs det att konst var till för att hylla det gudomliga och främja det goda, skriver Shen Yun i årets programhäfte.
Inbakat i det drygt två timmar långa programmet finns två nummer med solosång. Tidig europeisk opera och den gamla kinesiska teatern hade samma sångteknik, skriver Shen Yun; kinesisk teater använde ofta en naturlig sångmetod som knappast skilde sig från bel canto. Den unga, prisbelönta sångerskan Ariadna Martinez Karlsson från Askersund, som själv sjunger såväl opera som klassiskt och jazz, imponerades av solisternas sångteknik:
– De hade väldigt mycket uttryck med kroppen och därav kan man ju uttrycka sig så otroligt mycket mer med sången, säger hon.
– Jag hör hur man förmedlar inte bara med rösten utan med hela alltet: hur man får igång både kropp och själ och röst samtidigt och det blir mer som ett kompakt paket att förmedla till publiken. Jag har sett på så många andra föreställningar där många, i körer till exempel, står väldigt pinnstilla, väldigt stela. Då känner jag bara att det begränsar ens kapacitet att kunna utveckla sig mer med rösten, mer med helheten.
Enligt Shen Yun får deras sångare en unik utbildning i de traditionellt kinesiska sångteknikerna att sjunga i det högre registret.
Ariadna tog särskilt intryck av sopranen Rachael Yu Ming Bastick som framförde sången "Det du väntar på i livet". Sången gav henne en upplevelse av ett större sammanhang och hon såg hur sångnumret hängde ihop med resten av historien som Shen Yun förmedlade på scenen genom dans och musik.
– Sopranen hade ett otroligt inre, alltså djupa emotioner. Det fick mig att titta framåt på tsunamin som kom, och så kom en man som var "enlightenment for everybody" (upplysning till alla, reds. anm.). Jag kände att det här verkligen återspeglar sig, alltså deras röster och sätt att uttrycka sig var hela själva Shen Yun-föreställningen. Jag kände att hela historien ligger inom dem, och att det är det som de ville visa med det musikaliska, säger hon.
Dansnumren ackompanjeras av Shen Yuns Symfoniorkester som i grunden består av en västerländsk orkester med västerländska instrument, men ledmotiven spelas ofta med traditionella kinesiska instrument såsom den tvåsträngade erhun, den kinesiska lutan pipa eller den unika, lekfulla suonan. Den här fusionen mellan väst och öst gör musiken. lättillgänglig för en västerländsk publik.
Ariadnas mor Rosa Martinez Reyna berördes mycket av den tvåsträngade erhun. En erhu kan kvittra som en fågel, gnägga som en häst och uttrycka ett mycket brett register av känslor.
– Det är nästan som ett instrument som vill prata, vill berätta sorg, glädje, allt, säger Rosa.
Bland de 20 numren i programmet berättar Shen Yun legender och historier om himmel och jord från det forna Kina fram till idag. Berättelserna har alla en djupare innebörd. Mor och dotter Martinez tycker båda att föreställningen inger en känsla av hopp. Dansarna uttrycker mycket med enbart rörelser, utan att prata. De uppfattade det som att dansarna uttryckte närvaron av ett högre medvetande.
– Budskapet var väldigt tydligt: Hjälp dig själv och hjälp andra, säger Rosa.
– Man känner igen sig själv väldigt mycket, i alla fall jag kände att man till exempel kan känna sig rädd i vissa situationer, eller väldigt sorgsen, man kanske har förlorat någon som har gått bort. Men samtidigt är det bara att man kommer till en helt annan plats. Det finns ett liv bortom det som vi tror är död, säger Ariadna.
– Det är en högre varelse eller makt eller medvetenhet som strålar, säger Rosa.
– Det känns som att det var vår själ som lyste när vi väl har kommit till ett stadium av ett mer meditativt medvetande – alltså både medvetet och omedvetet, säger Ariadna.
– Det är som att vakna, säger Rosa.
Shen Yun ger ytterligare tre föreställningar på Cirkus i Stockholm 2020 under söndagen och måndagen.
Reporter: Susanne W Lamm
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.