loadingMonica Lingegård, vd för SJ, efter ett möte i riksdagens trafikutskott. Foto: Samuel Steén/TT
Monica Lingegård, vd för SJ, efter ett möte i riksdagens trafikutskott. Foto: Samuel Steén/TT
Inrikes

SJ:s vd om låga förtroendet: Bekymrad

Johanna Ekström/TT

Förtroendet för SJ har rasat, visar en ny mätning. Bolagets vd Monica Lingegård är ”bekymrad men inte förvånad”, säger hon till TT.

Medieakademins förtroendebarometer som kom på onsdagen var dyster läsning för SJ.

Tågbolaget rasade med tio procentenheter jämfört med förra året och hamnade näst sist.

SJ:s vd Monica Lingegård säger till TT att det är en konsekvens av de senaste månadernas ”utmanande situation” för bolaget.

– Jag är bekymrad men inte överraskad, säger hon.

Trångt på spåren

Förseningar och inställda tåg har varit vardagsmat under vinterhalvåret. Men enligt Monica Lingegård kan bara 17 procent av punktligheten kopplas till SJ.

– I grunden är infrastrukturen det största problemet. Dels att den inte är underhållen, vi har massa växlar som inte fungerar, och dels kapaciteten, det är trångt på spåren, säger hon.

På torsdagen var hon, tillsammans med andra tåg-vd:ar, kallad till riksdagens trafikutskott på initiativ av Miljöpartiet.

MP:s trafikpolitiska talesperson Linus Lakso säger att han fått ”halvtillfredsställande svar”.

– Det finns delvis en självkritik, vilket jag tycker är bra. De pratar mycket om att kundbemötandet ska bli bättre, men min bild är att det finns mer än det att jobba med, säger han.

Enligt Linus Lakso finns det nu en majoritet i utskottet, sedan SD svängt, för att även kalla infrastrukturminister Andreas Carlson.

– Det är viktigt att höra från ministern vad regeringen avser att göra för att komma tillrätta med problemen. Politiken kan inte frånsäga sig ansvaret, säger han och fortsätter:

– Vi behöver öka kapaciteten på järnvägen i sammanhängande stråk och inte bara dutta

Monica Lingegårds budskap till politikerna är att de måste våga satsa långsiktigt på infrastrukturen.

”Älskar att åka tåg”

– Det krävs att de inte gör det till en politisk fråga, utan ser till att svenska folket verkligen älskar att åka tåg.

Älskar svenska folket fortfarande att åka tåg?

– Jag tror faktiskt att man i grund och botten älskar att åka tåg. Det är ett fantastiskt sätt att resa på. Det är också därför man blir så frustrerad när man upplever att man inte kan lita på tåget.

Hon säger vidare att förseningarna innebär en ”jättestor risk” att fler ska välja tåg eller flyg framför tåg.

– Det är inget vi har sett än, men det är ett stort ansvar från min sida, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMonica Lingegård, vd för SJ, efter ett möte i riksdagens trafikutskott. Foto: Samuel Steén/TT
Monica Lingegård, vd för SJ, efter ett möte i riksdagens trafikutskott. Foto: Samuel Steén/TT
Inrikes

SJ:s vd om låga förtroendet: Bekymrad

Johanna Ekström/TT

Förtroendet för SJ har rasat, visar en ny mätning. Bolagets vd Monica Lingegård är ”bekymrad men inte förvånad”, säger hon till TT.

Medieakademins förtroendebarometer som kom på onsdagen var dyster läsning för SJ.

Tågbolaget rasade med tio procentenheter jämfört med förra året och hamnade näst sist.

SJ:s vd Monica Lingegård säger till TT att det är en konsekvens av de senaste månadernas ”utmanande situation” för bolaget.

– Jag är bekymrad men inte överraskad, säger hon.

Trångt på spåren

Förseningar och inställda tåg har varit vardagsmat under vinterhalvåret. Men enligt Monica Lingegård kan bara 17 procent av punktligheten kopplas till SJ.

– I grunden är infrastrukturen det största problemet. Dels att den inte är underhållen, vi har massa växlar som inte fungerar, och dels kapaciteten, det är trångt på spåren, säger hon.

På torsdagen var hon, tillsammans med andra tåg-vd:ar, kallad till riksdagens trafikutskott på initiativ av Miljöpartiet.

MP:s trafikpolitiska talesperson Linus Lakso säger att han fått ”halvtillfredsställande svar”.

– Det finns delvis en självkritik, vilket jag tycker är bra. De pratar mycket om att kundbemötandet ska bli bättre, men min bild är att det finns mer än det att jobba med, säger han.

Enligt Linus Lakso finns det nu en majoritet i utskottet, sedan SD svängt, för att även kalla infrastrukturminister Andreas Carlson.

– Det är viktigt att höra från ministern vad regeringen avser att göra för att komma tillrätta med problemen. Politiken kan inte frånsäga sig ansvaret, säger han och fortsätter:

– Vi behöver öka kapaciteten på järnvägen i sammanhängande stråk och inte bara dutta

Monica Lingegårds budskap till politikerna är att de måste våga satsa långsiktigt på infrastrukturen.

”Älskar att åka tåg”

– Det krävs att de inte gör det till en politisk fråga, utan ser till att svenska folket verkligen älskar att åka tåg.

Älskar svenska folket fortfarande att åka tåg?

– Jag tror faktiskt att man i grund och botten älskar att åka tåg. Det är ett fantastiskt sätt att resa på. Det är också därför man blir så frustrerad när man upplever att man inte kan lita på tåget.

Hon säger vidare att förseningarna innebär en ”jättestor risk” att fler ska välja tåg eller flyg framför tåg.

– Det är inget vi har sett än, men det är ett stort ansvar från min sida, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024