Pilotstrejken är ett faktum och konflikten beräknas kosta bolaget 60–80 miljoner kronor per dag.
Tiotusentals resenärer drabbas varje dag som piloterna i Sverige, Danmark och Norge strejkar.
Totalt ställs över 670 flygningar in under fredagen vilket drabbar 72 000 passagerare, enligt SAS. Majoriteten av svenska inrikesflygningar har ställts in men även många flygningar inom Europa samt långdistansflygningar. Totalt berörs omkring 70 procent av SAS flygningar.
Under helgen kan det handla om ytterligare 100 000 passagerare som drabbas.
Äventyrar överlevnad
Strejken blir en hård ekonomisk smäll för bolaget. Danska Sydbank beräknar att kostnaden för SAS i genomsnitt landar på 60–80 miljoner kronor per dag. Om strejken pågår i 14 dagar kan hela det överskott som Sydbanks analytiker räknat med för helåret ätas upp.
Men det är inte bara själva kostnaden för strejken som är ett problem. I en konkurrensutsatt bransch har SAS behov av att hålla hårt i plånboken och kan få svårt att gå med på piloternas krav.
– Det kan äventyra bolagets framtid, säger Sydbanks analyschef Jacob Pedersen till TT, samtidigt som han poängterar att han inte är nära förhandlingarna.
Pedersen hänvisar till medieuppgifter om att piloterna bland annat kräver en löneökning på 13 procent och bedömer det som omöjligt för SAS att gå med på ett sådant krav.
Måste effektivisera
Bolaget har sedan konkurshotet 2012 kämpat hårt för att få fart på lönsamheten och besparingar är numera en del av vardagen. Företaget har gjort stora förbättringar, men den lönsamhetsnivå som bolaget nu nått är som Pedersen beskriver det "papperstunn".
Om SAS inte forstätter att effektivisera och spara kommer företaget inom loppet av några kvartal att gå från lönsamhet till förlust, säger han.
Inom några år bedömer han att bolaget återigen skulle hamna i en situation som handlar om en kamp om överlevnad.
– Jag tänkte att de anställda var på det klara med att besparingar är det "nya normala" för att bolaget ska kunna överleva, säger Pedersen.
Vill förhandla
SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman hoppas att man snart ska kunna återuppta förhandlingarna med facket.
– Vår absoluta ambition är att vi ska tillbaka till förhandlingsbordet så att vi kan nå en lösning så snart det bara går, säger hon.
TT: Men du vet inte när?
– Nej. Vi är redo att förhandla. Vi vill. Det är bara vid förhandlingsbordet det här kan ske, säger Karin Nyman.
Förhandlingschefen för Transportföretagens flygbranschavdelning, Torbjörn Granevärn, tycker att piloterna bör "ta sitt förnuft till fånga".
"Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen. Men piloterna står kvar vid sitt extrema löneanspråk om 13 procent mer trots redan hög snittlön på 93 000 kronor i månaden", säger han i ett uttalande till TT.
"Handlar inte om lön"
Pilotföreningen säger i sin tur att lönesiffran är felaktig och att fokus under förhandlingarna inte har handlat om lön, utan om avtal som sagts upp som rör rollfördelning, förutsägbarhet och samverkan mellan piloter och företaget.
– Det man gör är att svartmåla oss och det försvårar processen. Nästan var fjärde SAS-flyg flygs av underleverantörer och vi vill veta hur vår framtid ser ut, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförenings SAS-sektion.
Han håller med arbetsgivaren om att utgången är olycklig.
– Det känns fruktansvärt misslyckat för alla parter. Vi har misslyckats gentemot passagerarna, säger Tersmeden.
– Det handlar om våra jobb och vår framtid.
(Helena Wande/TT)