loadingBiodrivmedel efterfrågas mer i världen och priset skenar på den globala marknaden. Det får stor inverkan på priset vid pump i Sverige, både för den vanliga dieseln med en del biodrivmedel och den rena biodieseln. Arkivbild. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Biodrivmedel efterfrågas mer i världen och priset skenar på den globala marknaden. Det får stor inverkan på priset vid pump i Sverige, både för den vanliga dieseln med en del biodrivmedel och den rena biodieseln. Arkivbild. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Miljö

Rusande dieselpriser kan hota grön omställning

TT/Lars Larsson

Rusande priser på vanlig diesel och biodrivmedel i världen, parat med svenska miljökrav, kan bli en broms för den gröna omställningen av transporter i Sverige.

– Det måste vara ett politiskt ansvar att se till att det inte blir dyrare att köra grönt och klimatsmart, säger Tina Thorsell på branschorganet Transportföretagen.

Häromdagen höjdes dieselpriserna med 1 krona och 20 öre vid pump för så kallad låginblandad diesel till 20:27 kronor.

Reduktionsplikten

(TT)

Propositionen om reduktionsplikten lades fram våren 2021. Då bedömde regeringen att varje årligt steg som tas i plikten ger ett prispåslag på 15–25 öre per liter bensin och 40-60 öre per liter diesel. Med moms ovanpå blir det ytterligare 6 till 15 öre vid pump.

Reduktionsplikten innebär att producenterna steg för steg måste öka inblandningen av förnybara drivmedel i fossil bensin och diesel. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser.

I augusti förra året togs det senaste steget i skärpningen av reduktionsplikten. Det innebar att priset på diesel vid pump steg cirka 75 öre per liter.

Nu blir påslaget 1 krona och 20 öre ytterligare. Denna gång har kraftigt ökade världsmarknadspriser på biodrivmedel spelat stor roll.

Bensinpriset ökar med 35 öre per liter, ungefär lika mycket som i augusti.

Enligt regeringens beräkningar i propositionen kan plikten öka priset på diesel med upp till 5 kronor och 40 öre per liter fram till 2030. För bensin skulle ökningen bli uppemot 2 kronor och 90 öre litern. Med moms blir det 25 procent till.

Men mycket avgörs av hur prisutvecklingen blir på biodrivmedel. På senare år har de ökat kraftigt samtidigt som efterfrågan i världen ökar.

Källa: 2020/21:MJU23

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBiodrivmedel efterfrågas mer i världen och priset skenar på den globala marknaden. Det får stor inverkan på priset vid pump i Sverige, både för den vanliga dieseln med en del biodrivmedel och den rena biodieseln. Arkivbild. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Biodrivmedel efterfrågas mer i världen och priset skenar på den globala marknaden. Det får stor inverkan på priset vid pump i Sverige, både för den vanliga dieseln med en del biodrivmedel och den rena biodieseln. Arkivbild. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Miljö

Rusande dieselpriser kan hota grön omställning

TT/Lars Larsson

Rusande priser på vanlig diesel och biodrivmedel i världen, parat med svenska miljökrav, kan bli en broms för den gröna omställningen av transporter i Sverige.

– Det måste vara ett politiskt ansvar att se till att det inte blir dyrare att köra grönt och klimatsmart, säger Tina Thorsell på branschorganet Transportföretagen.

Häromdagen höjdes dieselpriserna med 1 krona och 20 öre vid pump för så kallad låginblandad diesel till 20:27 kronor.

Reduktionsplikten

(TT)

Propositionen om reduktionsplikten lades fram våren 2021. Då bedömde regeringen att varje årligt steg som tas i plikten ger ett prispåslag på 15–25 öre per liter bensin och 40-60 öre per liter diesel. Med moms ovanpå blir det ytterligare 6 till 15 öre vid pump.

Reduktionsplikten innebär att producenterna steg för steg måste öka inblandningen av förnybara drivmedel i fossil bensin och diesel. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser.

I augusti förra året togs det senaste steget i skärpningen av reduktionsplikten. Det innebar att priset på diesel vid pump steg cirka 75 öre per liter.

Nu blir påslaget 1 krona och 20 öre ytterligare. Denna gång har kraftigt ökade världsmarknadspriser på biodrivmedel spelat stor roll.

Bensinpriset ökar med 35 öre per liter, ungefär lika mycket som i augusti.

Enligt regeringens beräkningar i propositionen kan plikten öka priset på diesel med upp till 5 kronor och 40 öre per liter fram till 2030. För bensin skulle ökningen bli uppemot 2 kronor och 90 öre litern. Med moms blir det 25 procent till.

Men mycket avgörs av hur prisutvecklingen blir på biodrivmedel. På senare år har de ökat kraftigt samtidigt som efterfrågan i världen ökar.

Källa: 2020/21:MJU23

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024