loadingRegeringen vill ha hårdare tag mot svarta trafikskolor. Foto: Pixabay
Regeringen vill ha hårdare tag mot svarta trafikskolor. Foto: Pixabay
Inrikes

Regeringen vill ta krafttag mot illegala körskolor

Tony Lingefors

Straffen för de som bedriver svarta körskolor ska skärpas med fängelse i högst två år. Den som fuskar på körkortsprov ska också kunna stängas av. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.

– Svarta körskolor utgör ett hot mot trafiksäkerheten och riskerar att gynna kriminella nätverk. Regeringen ska vända på varje sten för att bekämpa gängen, det gäller även möjligheten för kriminella att tjäna pengar på olagliga körskolor. Nu skärper vi lagarna och inför hårdare straff, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRegeringen vill ha hårdare tag mot svarta trafikskolor. Foto: Pixabay
Regeringen vill ha hårdare tag mot svarta trafikskolor. Foto: Pixabay
Inrikes

Regeringen vill ta krafttag mot illegala körskolor

Tony Lingefors

Straffen för de som bedriver svarta körskolor ska skärpas med fängelse i högst två år. Den som fuskar på körkortsprov ska också kunna stängas av. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.

– Svarta körskolor utgör ett hot mot trafiksäkerheten och riskerar att gynna kriminella nätverk. Regeringen ska vända på varje sten för att bekämpa gängen, det gäller även möjligheten för kriminella att tjäna pengar på olagliga körskolor. Nu skärper vi lagarna och inför hårdare straff, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024