Recension: Musikerna spelade så taket lyfte

Festival: Konstmusik



Årets upplaga av festivalen O/modernt med titeln Haydn and the un/condition ear invigdes den 10 juni. Solister från olika delar av världen samlades under ledning av violinisten Hugo Ticciati. De bjöd på en ypperlig konsert med extra allt.


En förtätad stämning av förväntan låg i luften i Confidencens vackra konsertsal i Ulriksdals slottspark i Solna. Efter förra årets uppehåll på grund av pandemin kunde festivalen O/Modernt återinvigas med en hejdundrande konsert. Det är ett sådant här evenemang som alla ovana lyssnare av konstmusik skulle bjudas in till. Vem skulle inte få blodad tand?

Årets festival tillägnades kompositören Joseph Haydn, som på ett skickligt och konstfullt sätt kunde tänja på dåtidens musikaliska ramar. Han ville utveckla publikens förmåga till musiklyssnande och väcka dem ur deras kulturella dvala. Haydn var en av de främsta företrädarna för wienklassicismen, och oerhört produktiv med 108 symfonier och en mängd andra kompositioner. Han anses ha spelat en stor roll för utvecklandet av den klassiska sonaten.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!