loadingKantorows konsertprogram visade hans stora medvetenhet om de viktiga sambanden mellan mästarna Schubert, Brahms och Liszt. Foto: Stephane Delavoye
Kantorows konsertprogram visade hans stora medvetenhet om de viktiga sambanden mellan mästarna Schubert, Brahms och Liszt. Foto: Stephane Delavoye
Musik

Recension: Mästerpianist med genomtänkt program

Magnus Löwendahl

Den unge mästerpianisten Alexandre Kantorow bjöd, trots en något vacklande dagsform, på ett musicerande med ovanligt djup och fantasikraft i ett personligt och väl uttänkt konsertprogram där Brahms och Schubert var huvudpersonerna.


Söndagen den 2 april var stora salen i Stockholms Konserthus välbesatt och man kunde höra ett förväntansfullt sorl. Prick klockan tre släcktes ljuset i salongen och publiken tystnade. En enda lampa fortsatte att lysa över scenen. Den riktade sitt sken mot en flygel med öppet lock.

En ung, spenslig man av medellängd kom in på scenen med försiktiga steg som om han gick på en spång genom ett kärr. Den stillsamme och anspråkslöse mannen var Alexandre Kantorow, ett tjugofemårigt franskt pianosnille. Han bugade, satte sig vid flygeln, och förvandlades vid det första kraftfulla ackordet till en gestalt av änglar och demoner. En äkta artistsjäl hade inlett sitt framträdande.

Musik

Pianoverk av:

Johannes Brahms
Franz Schubert
Liszts transkriptioner av Schubertsånger.

Plats: Konserthuset. 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKantorows konsertprogram visade hans stora medvetenhet om de viktiga sambanden mellan mästarna Schubert, Brahms och Liszt. Foto: Stephane Delavoye
Kantorows konsertprogram visade hans stora medvetenhet om de viktiga sambanden mellan mästarna Schubert, Brahms och Liszt. Foto: Stephane Delavoye
Musik

Recension: Mästerpianist med genomtänkt program

Magnus Löwendahl

Den unge mästerpianisten Alexandre Kantorow bjöd, trots en något vacklande dagsform, på ett musicerande med ovanligt djup och fantasikraft i ett personligt och väl uttänkt konsertprogram där Brahms och Schubert var huvudpersonerna.


Söndagen den 2 april var stora salen i Stockholms Konserthus välbesatt och man kunde höra ett förväntansfullt sorl. Prick klockan tre släcktes ljuset i salongen och publiken tystnade. En enda lampa fortsatte att lysa över scenen. Den riktade sitt sken mot en flygel med öppet lock.

En ung, spenslig man av medellängd kom in på scenen med försiktiga steg som om han gick på en spång genom ett kärr. Den stillsamme och anspråkslöse mannen var Alexandre Kantorow, ett tjugofemårigt franskt pianosnille. Han bugade, satte sig vid flygeln, och förvandlades vid det första kraftfulla ackordet till en gestalt av änglar och demoner. En äkta artistsjäl hade inlett sitt framträdande.

Musik

Pianoverk av:

Johannes Brahms
Franz Schubert
Liszts transkriptioner av Schubertsånger.

Plats: Konserthuset. 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024