Psykiater: Viktigt att stötta den inre klockan

Ljuset har återvänt

När ljuset återvänder börjar fler vistas utomhus vilket ofta skapar en positiv spiral med ökat välmående. Foto: Eva Sagerfors


Ljuset gör många piggare nu, men för att må bra året runt kan man stötta den biologiska klockan, menar psykiatern Harald Aiff. Starkt ljus på morgonen och mindre ljus sent på kvällen är en bra hjälp för kroppen, liksom att gå ut en stund varje dag.

Dagarna har blivit ljusare och det påverkar människors välmående. Harald Aiff, psykiater och forskare på institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, förklarar varför man reagerar på ljuset.

– Jag tror att det har mycket att göra med melatoninet. Det finns säkert andra signalsubstanser som påverkas, men det vi vet tydligast påverkas är melatonin.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!