Delar av godstrafiken lamslås till följd av stoppet för en viss typ av godsvagnar genom Danmark, som införts efter dödsolyckan på Stora Bält-bron förra veckan.
– Det får väldigt stora konsekvenser, säger säkerhetschefen på Hector Rail.
En stor del av företagets transporter genom Danmark görs med den typ av vagnar som nu stoppats av den danska trafikstyrelsen. Det gäller semitrailers, det vill säga godsvagnar som används för frakt av lastbilstrailers.
Det danska stoppet infördes sedan det visat sig att den godsvagn som var inblandad i den dödliga tågolyckan hade ett fel i låsmekanismen.
Hector Rail har inte fått någon information om hur länge stoppet kommer att vara.
– Vi har skickat in dokumentation som visar att vi har kontroll på vår verksamhet och nu ska de värdera den dokumentationen och sedan får vi se, säger Björn Nettervik, säkerhetsansvarig på Hector Rail, till TT.
Han har inga exakta uppgifter om hur stort antal trailers som hittills har stoppats.
– De kommer sannolikt att hopas på terminalerna. För vissa finner man kanske andra vägar, men det är en ganska stor mängd, så det är inte lätt att hitta ersättningstransporter heller.
Det danska beslutet togs väldigt hastigt, konstaterar Thomas Frej, platschef på Metz Kombiterminal.
– Visst är det bra att åtgärder tas för säkerheten, men det gick väldigt fort, säger han till SVT Nyheter Skåne.
Från Metz Kombiterminal går ungefär 60 trailers om dagen via järnväg. Nu måste dessa trailers antingen transporteras på land eller via färja, konstaterar han.
Åtta personer omkom i tågolyckan i förra veckan där ett lastbilssläp på en godsvagn träffade sidan på ett persontåg.
(TT)