loadingEfter tågolyckan på Stora Bält-bron infördes ett stopp för en viss typ av godsvagnar genom Danmark. Foto: Michael Bager/Ritzau/AP/TT
Efter tågolyckan på Stora Bält-bron infördes ett stopp för en viss typ av godsvagnar genom Danmark. Foto: Michael Bager/Ritzau/AP/TT
Utrikes

Problem i godstrafiken efter danskt stopp

Epoch Times

Delar av godstrafiken lamslås till följd av stoppet för en viss typ av godsvagnar genom Danmark, som införts efter dödsolyckan på Stora Bält-bron förra veckan.

– Det får väldigt stora konsekvenser, säger säkerhetschefen på Hector Rail.

En stor del av företagets transporter genom Danmark görs med den typ av vagnar som nu stoppats av den danska trafikstyrelsen. Det gäller semitrailers, det vill säga godsvagnar som används för frakt av lastbilstrailers.

Det danska stoppet infördes sedan det visat sig att den godsvagn som var inblandad i den dödliga tågolyckan hade ett fel i låsmekanismen.

Hector Rail har inte fått någon information om hur länge stoppet kommer att vara.

– Vi har skickat in dokumentation som visar att vi har kontroll på vår verksamhet och nu ska de värdera den dokumentationen och sedan får vi se, säger Björn Nettervik, säkerhetsansvarig på Hector Rail, till TT.

Han har inga exakta uppgifter om hur stort antal trailers som hittills har stoppats.

– De kommer sannolikt att hopas på terminalerna. För vissa finner man kanske andra vägar, men det är en ganska stor mängd, så det är inte lätt att hitta ersättningstransporter heller.

Det danska beslutet togs väldigt hastigt, konstaterar Thomas Frej, platschef på Metz Kombiterminal.

– Visst är det bra att åtgärder tas för säkerheten, men det gick väldigt fort, säger han till SVT Nyheter Skåne.

Från Metz Kombiterminal går ungefär 60 trailers om dagen via järnväg. Nu måste dessa trailers antingen transporteras på land eller via färja, konstaterar han.

Åtta personer omkom i tågolyckan i förra veckan där ett lastbilssläp på en godsvagn träffade sidan på ett persontåg.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEfter tågolyckan på Stora Bält-bron infördes ett stopp för en viss typ av godsvagnar genom Danmark. Foto: Michael Bager/Ritzau/AP/TT
Efter tågolyckan på Stora Bält-bron infördes ett stopp för en viss typ av godsvagnar genom Danmark. Foto: Michael Bager/Ritzau/AP/TT
Utrikes

Problem i godstrafiken efter danskt stopp

Epoch Times

Delar av godstrafiken lamslås till följd av stoppet för en viss typ av godsvagnar genom Danmark, som införts efter dödsolyckan på Stora Bält-bron förra veckan.

– Det får väldigt stora konsekvenser, säger säkerhetschefen på Hector Rail.

En stor del av företagets transporter genom Danmark görs med den typ av vagnar som nu stoppats av den danska trafikstyrelsen. Det gäller semitrailers, det vill säga godsvagnar som används för frakt av lastbilstrailers.

Det danska stoppet infördes sedan det visat sig att den godsvagn som var inblandad i den dödliga tågolyckan hade ett fel i låsmekanismen.

Hector Rail har inte fått någon information om hur länge stoppet kommer att vara.

– Vi har skickat in dokumentation som visar att vi har kontroll på vår verksamhet och nu ska de värdera den dokumentationen och sedan får vi se, säger Björn Nettervik, säkerhetsansvarig på Hector Rail, till TT.

Han har inga exakta uppgifter om hur stort antal trailers som hittills har stoppats.

– De kommer sannolikt att hopas på terminalerna. För vissa finner man kanske andra vägar, men det är en ganska stor mängd, så det är inte lätt att hitta ersättningstransporter heller.

Det danska beslutet togs väldigt hastigt, konstaterar Thomas Frej, platschef på Metz Kombiterminal.

– Visst är det bra att åtgärder tas för säkerheten, men det gick väldigt fort, säger han till SVT Nyheter Skåne.

Från Metz Kombiterminal går ungefär 60 trailers om dagen via järnväg. Nu måste dessa trailers antingen transporteras på land eller via färja, konstaterar han.

Åtta personer omkom i tågolyckan i förra veckan där ett lastbilssläp på en godsvagn träffade sidan på ett persontåg.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024