loadingLånga svarstider är ett återkommande problem för SOS Alarm - som på uppdrag av svenska staten ansvarar för nödnumret 112. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Långa svarstider är ett återkommande problem för SOS Alarm - som på uppdrag av svenska staten ansvarar för nödnumret 112. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Pressat läge på SOS Alarm ger långa svarstider

Anna Grönberg

Indragna lunchraster, många timmars övertid – och personal som slutar. Operatörer på SOS Alarm vittnar om en allt tuffare arbetsmiljö – med långa svarstider på 112-numret som följd.

– Vi ser ju att folk inte mår bra, säger Marcus Andersson, klubbordförande för SOS Alarm, Unionen Stockholm.

I juli ledde två uppmärksammade driftstörningar på SOS Alarm till att det under flera timmar antingen var mycket svårt eller helt omöjligt att komma fram på larmnumret 112 – men att uppringare tvingas vänta länge i telefon på att komma fram till tjänsten är långtifrån ett nytt problem.

SOS Alarm

(TT)

SOS Alarm Sverige AB är ett svenskt offentligägt företag, som driver nödnumret 112 i Sverige. Bolaget ägs till lika delar av staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR).

SOS Alarm har på uppdrag av svenska staten ansvar för nödnumret 112 och informationsnumret 113 13, vilket regleras i det så kallade alarmeringsavtalet. Man har även en central roll i samhällets krisberedskap.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är tillsynsansvarig för SOS Alarm.

MSB har i sin årliga tillsynsrapport upprepade gånger riktat kritik mot de långa svarstiderna. I maj 2022 skrev man i rapporten:

"Svarstiderna har försämrats jämfört med år 2020, till stor del kan de höga svarstiderna hänvisas till följder av pandemin. En trend med ökande antal larmsamtal samt en ökad andel vårdsamtal medför att arbetet med att uppnå avtalets krav på svarstider även fortsatt kommer att kräva åtgärder samt ett fortsatt utvecklings- och förbättringsarbete".

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLånga svarstider är ett återkommande problem för SOS Alarm - som på uppdrag av svenska staten ansvarar för nödnumret 112. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Långa svarstider är ett återkommande problem för SOS Alarm - som på uppdrag av svenska staten ansvarar för nödnumret 112. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Pressat läge på SOS Alarm ger långa svarstider

Anna Grönberg

Indragna lunchraster, många timmars övertid – och personal som slutar. Operatörer på SOS Alarm vittnar om en allt tuffare arbetsmiljö – med långa svarstider på 112-numret som följd.

– Vi ser ju att folk inte mår bra, säger Marcus Andersson, klubbordförande för SOS Alarm, Unionen Stockholm.

I juli ledde två uppmärksammade driftstörningar på SOS Alarm till att det under flera timmar antingen var mycket svårt eller helt omöjligt att komma fram på larmnumret 112 – men att uppringare tvingas vänta länge i telefon på att komma fram till tjänsten är långtifrån ett nytt problem.

SOS Alarm

(TT)

SOS Alarm Sverige AB är ett svenskt offentligägt företag, som driver nödnumret 112 i Sverige. Bolaget ägs till lika delar av staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR).

SOS Alarm har på uppdrag av svenska staten ansvar för nödnumret 112 och informationsnumret 113 13, vilket regleras i det så kallade alarmeringsavtalet. Man har även en central roll i samhällets krisberedskap.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är tillsynsansvarig för SOS Alarm.

MSB har i sin årliga tillsynsrapport upprepade gånger riktat kritik mot de långa svarstiderna. I maj 2022 skrev man i rapporten:

"Svarstiderna har försämrats jämfört med år 2020, till stor del kan de höga svarstiderna hänvisas till följder av pandemin. En trend med ökande antal larmsamtal samt en ökad andel vårdsamtal medför att arbetet med att uppnå avtalets krav på svarstider även fortsatt kommer att kräva åtgärder samt ett fortsatt utvecklings- och förbättringsarbete".

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024