Flyga breven är dyrt. Därför vill Postnord få möjlighet att sträcka ut leveransgarantin till tre dagar. Under tiden det utreds hoppas vd Annemarie Gardshol att företaget ska klara sig utan nya ägarpengar från staten.
– Det tycker jag vi ska kunna göra. Men allting beror på hur brevvolymerna utvecklar sig, säger hon.
Trenden fortsätter, Postnord tappar på brev men levererar fler paket. För kvartalet landade rörelseresultatet på 35 miljoner kronor. Det är en rejäl försämring jämfört med samma period 2018 då vinsten blev 193 miljoner kronor.
Justerat för engångsposter föll vinsten mindre, från 200 miljoner till 181 miljoner kronor, enligt kvartalsrapporten.
Annemarie Gardshol är efter förutsättningarna nöjd med resultatet.
– Vi har levererat i linje med vår plan, kanske till och med lite bättre än vad vi hade förväntat oss.
Rätt förutsättningar
Hon känner att bolaget har god kontroll på situationen. Och något nytt ägarkapital från staterna, den svenska och den danska, ska inte behövas, hoppas hon. Brasklappen är hur volymerna, av framför allt brev, utvecklas. Bara under fjärde kvartalet minskade brevförsändelserna med ytterligare sju procent, mest i Danmark.
– Med rätt förutsättningar kan vi hantera den här omställningen med vår brevverksamhet, säger Gardshol.
Med det menar hon bland annat övergången till varannandagsutdelning, vilket Postnord med gällande postlag har rätt till. Bolaget vill dock sträcka ut leveransgarantin till tre dagar, något en utredning ska se över.
– För vi behöver då inte flyga breven, säger Gardshol och pekar på väsentligen lägre kostnader och mindre klimatutsläpp om flygtransporterna kan skrotas.
Höjt porto
Danmark är fortsatt den mest risiga delen av verksamheten, men ett förlängt avtal om ersättning från staten för brevutdelning håller verksamheten flytande. I Sverige ser det bättre ut, bland annat med en pinfärsk portohöjning med två kronor från årsskiftet. Omställningen till tvådagarsutdelning, som dröjer ytterligare något år, sparar pengar och innebär färre anställda. Annemarie Gardshol hoppas att en del av personalen ska kunna flyttas över till den växande paket- och logistikdelen.
(Olle Lindström/TT)