loadingErik Svensson, samordnare på Kustbevakningen, tycker oljesaneringen går bra även om oljan börjat sjunka och kraftig dimma försvårar arbetet. Foto: Johan Nilsson/TT
Erik Svensson, samordnare på Kustbevakningen, tycker oljesaneringen går bra även om oljan börjat sjunka och kraftig dimma försvårar arbetet. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Oljeutsläpp driver mot Skåne

TT

Nästan all olja som läckt från den grundstötta passagerarfärjan Marco Polo har sjunkit ned under vattenytan. Nu driver inte bara oljan mot Blekinges kust, utan även mot Skånes, enligt Kustbevakningens prognos. Under tisdagseftermiddagen avbröts saneringsarbetet på grund av svåra väderförhållanden.

Hittills har nästan 11 000 liter olja fångats upp ur havet efter Marco Polos grundstötning i söndags, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande på tisdagskvällen.

Men tisdagens saneringsarbete har försvårats på grund av att en stor del av oljan har sjunkit ned under vattenytan, vilket gör att upptagning med fartyg inte längre är möjligt.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT- Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

I söndags stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Under söndagen nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

Ett 50-tal personer deltar i saneringsinsatsen på land, som leds av kommunen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt länsstyrelsen bistår.

Till havs jobbar runt 60 personer från Kustbevakningen med att fånga in olja i havet.

Ombord på Marco Polo fanns 41 passagerare och 29 besättningsmedlemmar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingErik Svensson, samordnare på Kustbevakningen, tycker oljesaneringen går bra även om oljan börjat sjunka och kraftig dimma försvårar arbetet. Foto: Johan Nilsson/TT
Erik Svensson, samordnare på Kustbevakningen, tycker oljesaneringen går bra även om oljan börjat sjunka och kraftig dimma försvårar arbetet. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Oljeutsläpp driver mot Skåne

TT

Nästan all olja som läckt från den grundstötta passagerarfärjan Marco Polo har sjunkit ned under vattenytan. Nu driver inte bara oljan mot Blekinges kust, utan även mot Skånes, enligt Kustbevakningens prognos. Under tisdagseftermiddagen avbröts saneringsarbetet på grund av svåra väderförhållanden.

Hittills har nästan 11 000 liter olja fångats upp ur havet efter Marco Polos grundstötning i söndags, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande på tisdagskvällen.

Men tisdagens saneringsarbete har försvårats på grund av att en stor del av oljan har sjunkit ned under vattenytan, vilket gör att upptagning med fartyg inte längre är möjligt.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT- Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

I söndags stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Under söndagen nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

Ett 50-tal personer deltar i saneringsinsatsen på land, som leds av kommunen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt länsstyrelsen bistår.

Till havs jobbar runt 60 personer från Kustbevakningen med att fånga in olja i havet.

Ombord på Marco Polo fanns 41 passagerare och 29 besättningsmedlemmar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024