loadingSJ går från "mycket lågt" till "lågt" resande. Foto: NTB Scanpix/TT-arkivbild
SJ går från "mycket lågt" till "lågt" resande. Foto: NTB Scanpix/TT-arkivbild
Inrikes

Nu ökar resorna med tåg och tunnelbana igen

TT

När Folkhälsomyndigheten uppmanade svenska folket att undvika kollektivtrafik och allmänna färdmedel föll antalet resor hos både SL och SJ. Men uthålligheten verkar begränsad – nu ökar resandet igen.

De senaste veckorna har antalet spärrpassager hos SL och antalet resenärer hos SJ ökat, enligt bolagen.

“Vi kan inte följa hur folk reser, eftersom vi inte vet var de kliver av. Vi kan dock konstatera att resandet med kollektivtrafiken ökat något under de senaste veckorna, efter att ha varit nere på cirka 40 procent av den normala resenärsvolymen”, skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL, till TT.

SL kan räkna antalet spärrpassager för tunnelbana och pendeltåg. Vecka 15, som i år sammanföll med påsklovsveckan, registrerade SL en minskning av antalet spärrpassager med 70 procent jämfört med samma vecka förra året. Några veckor senare, från vecka 18, syns en uppåtgående trend.

"Kan inte öka utbudet mer"

“Vi ser att antalet resenärer varierar mellan olika platser. Trängsel har fått en ny innebörd under coronapandemin och med dessa nya mått mätt finns det tillfällen när det blir svårt för resenärer att hålla avstånd ombord på våra fordon och på vissa platser", skriver Claes Keisu.

Det gäller framför allt knutpunkter som till exempel Gullmarsplan. Vissa linjer är också högre belastade än andra under vissa tider.

“Vi kör så mycket trafik som är möjligt, vi kan inte öka utbudet mer, utan har i stället uppmanat stockholmarna att i möjligaste mån undvika att resa med kollektivtrafiken.”

För vecka 21 syns åter en minskning av trafiken: 64 procent färre spärrpassager registrerades jämfört med samma vecka förra året, men detta har enligt SL till stor del med Kristihimmelfärdshelgen att göra.

Från "mycket lågt" till "lågt"

SL är inte ensamma om att se svenskarna återvända till kollektivtrafiken.

SJ kör i dag med begränsad trafik. Sett till hela verksamheten har SJ knappt 50 procent av det planerade trafikutbudet.

“Men på det hela så kan man säga att av det begränsade utbud som finns gällande fjärrtåg så blir allt fler avgångar som vanligen är attraktiva slutsålda. Så vi går från mycket lågt resande till lågt resande. Vad gäller regionaltågstrafiken så har det skett en gradvis ökning på vissa linjer i rusningstrafik också”, skriver Tobbe Lundell.

Så pendlar SL

(TT)

Minskning av antalet registrerade spärrpassager för tunnelbana samt pendeltåg jämfört med samma vecka förra året.

Vecka:
15: 70 procent
16: 57 procent
17: 60 procent
18: 62 procent
19: 61 procent
20: 59,5 procent
21: 64 procent

Källa: SL

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSJ går från "mycket lågt" till "lågt" resande. Foto: NTB Scanpix/TT-arkivbild
SJ går från "mycket lågt" till "lågt" resande. Foto: NTB Scanpix/TT-arkivbild
Inrikes

Nu ökar resorna med tåg och tunnelbana igen

TT

När Folkhälsomyndigheten uppmanade svenska folket att undvika kollektivtrafik och allmänna färdmedel föll antalet resor hos både SL och SJ. Men uthålligheten verkar begränsad – nu ökar resandet igen.

De senaste veckorna har antalet spärrpassager hos SL och antalet resenärer hos SJ ökat, enligt bolagen.

“Vi kan inte följa hur folk reser, eftersom vi inte vet var de kliver av. Vi kan dock konstatera att resandet med kollektivtrafiken ökat något under de senaste veckorna, efter att ha varit nere på cirka 40 procent av den normala resenärsvolymen”, skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL, till TT.

SL kan räkna antalet spärrpassager för tunnelbana och pendeltåg. Vecka 15, som i år sammanföll med påsklovsveckan, registrerade SL en minskning av antalet spärrpassager med 70 procent jämfört med samma vecka förra året. Några veckor senare, från vecka 18, syns en uppåtgående trend.

"Kan inte öka utbudet mer"

“Vi ser att antalet resenärer varierar mellan olika platser. Trängsel har fått en ny innebörd under coronapandemin och med dessa nya mått mätt finns det tillfällen när det blir svårt för resenärer att hålla avstånd ombord på våra fordon och på vissa platser", skriver Claes Keisu.

Det gäller framför allt knutpunkter som till exempel Gullmarsplan. Vissa linjer är också högre belastade än andra under vissa tider.

“Vi kör så mycket trafik som är möjligt, vi kan inte öka utbudet mer, utan har i stället uppmanat stockholmarna att i möjligaste mån undvika att resa med kollektivtrafiken.”

För vecka 21 syns åter en minskning av trafiken: 64 procent färre spärrpassager registrerades jämfört med samma vecka förra året, men detta har enligt SL till stor del med Kristihimmelfärdshelgen att göra.

Från "mycket lågt" till "lågt"

SL är inte ensamma om att se svenskarna återvända till kollektivtrafiken.

SJ kör i dag med begränsad trafik. Sett till hela verksamheten har SJ knappt 50 procent av det planerade trafikutbudet.

“Men på det hela så kan man säga att av det begränsade utbud som finns gällande fjärrtåg så blir allt fler avgångar som vanligen är attraktiva slutsålda. Så vi går från mycket lågt resande till lågt resande. Vad gäller regionaltågstrafiken så har det skett en gradvis ökning på vissa linjer i rusningstrafik också”, skriver Tobbe Lundell.

Så pendlar SL

(TT)

Minskning av antalet registrerade spärrpassager för tunnelbana samt pendeltåg jämfört med samma vecka förra året.

Vecka:
15: 70 procent
16: 57 procent
17: 60 procent
18: 62 procent
19: 61 procent
20: 59,5 procent
21: 64 procent

Källa: SL

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024