loadingMånga företag i landet är oroade över att Sveriges varumärke internationellt kommer att påverkas negativt i samband med den eskalerande våldsvågen. Foto: Tony Lingefors
Många företag i landet är oroade över att Sveriges varumärke internationellt kommer att påverkas negativt i samband med den eskalerande våldsvågen. Foto: Tony Lingefors
Inrikes

Nio av tio företag oroliga över Sverigebilden

Tony Lingefors

Nio av tio företag är oroade över att gängkriminaliteten, om brottsutvecklingen ser ut att fortsätta, kommer att försämra bilden av Sverige utomlands, enligt en undersökning från Stockholms handelskammare.

Vidare uppger åtta av tio företag att den pågående våldsutvecklingen påverkar attraktiviteten och som därmed gör det svårare att locka till sig kompetens, besökare och investeringar samt gör det svårare för företag att etablera sig i Sverige.

En av fem företagsledare uppger dessutom att gängkriminaliteten redan har drabbat deras bolag.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga företag i landet är oroade över att Sveriges varumärke internationellt kommer att påverkas negativt i samband med den eskalerande våldsvågen. Foto: Tony Lingefors
Många företag i landet är oroade över att Sveriges varumärke internationellt kommer att påverkas negativt i samband med den eskalerande våldsvågen. Foto: Tony Lingefors
Inrikes

Nio av tio företag oroliga över Sverigebilden

Tony Lingefors

Nio av tio företag är oroade över att gängkriminaliteten, om brottsutvecklingen ser ut att fortsätta, kommer att försämra bilden av Sverige utomlands, enligt en undersökning från Stockholms handelskammare.

Vidare uppger åtta av tio företag att den pågående våldsutvecklingen påverkar attraktiviteten och som därmed gör det svårare att locka till sig kompetens, besökare och investeringar samt gör det svårare för företag att etablera sig i Sverige.

En av fem företagsledare uppger dessutom att gängkriminaliteten redan har drabbat deras bolag.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024