loading

Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, på en äkta stol bredvid virtuella möbler. Appen, där kunder ska kunna se hur Ikeas möbler ser ut i hemmiljö, har tagits fram i samarbete med Apple och lanseras senare i år. Foto: TT
Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, på en äkta stol bredvid virtuella möbler. Appen, där kunder ska kunna se hur Ikeas möbler ser ut i hemmiljö, har tagits fram i samarbete med Apple och lanseras senare i år. Foto: TT
Inrikes

Nasa hjälper Ikea att tänka utanför boxen

Epoh Times

Om några månader öppnas varuhus nummer 400 i Ikeas regi. Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, ser ingen bortre gräns för expansionen.

Men det gäller att tänka utanför boxen - till exempel genom rymdspaning i samarbete med Nasa.

En av möbeljättens stora utmaningar inför framtiden är att bli ett överkomligt alternativ för dem som precis rest sig upp ur fattigdom.

– Tillväxten av de många människorna sker ju primärt i Asien och Afrika. Det är där behoven finns, mycket större behov, folk som kommer ut ur fattigdom och bygger sina liv. Med vår vision och den affärsidé vi har är det där vi behöver vara, säger Torbjörn Lööf till TT.

Lärdomar från Kina

De länder som står näst på tur för blågula varuhus är Serbien, Indien, Lettland och Estland, inom tre till fyra år även Vietnam och Filippinerna. I bagaget finns lärdomar från hur etableringen i Kina gick till.

– Vi gick in med ett sortiment som vi skeppade från existerande leverantörsbas, vilket gjorde att priserna landade på en nivå som egentligen var oåtkomlig för medelinkomsttagaren i Kina, säger Torbjörn Lööf.

Lösningen var att starta lokal produktion. Det är också vad som måste till för att exempelvis kunna expandera i Afrika söder om Sahara, men också lyhördhet för lokala preferenser.

Ikea vill också förhålla sig till urbaniseringen. I städerna bor man trångt, vilket ställer krav på designen. Och Ikeas måste komma närmare stadsborna med fler butiker inne i städerna, konstaterar Lööf.

Två tusen produkter

Hos Ikea i Älmhult skapas mer än 2 000 nya produkter varje år och för att lyckas tänka nytt har möbeljätten hela tiden tentaklerna ute i nya samarbetsprojekt - nu även med amerikanska rymdstyrelsen Nasa.

Rymddesignen ger nya infallsvinklar, både kring hur man kan bo på liten yta och att leva resurssnålt, konstaterar Ikeas designchef Marcus Engman.

– Det handlar om att lära. Vad är mest svåruppnåeligt, om inte att göra rymden hemtrevlig? säger han.

Därför har Ikea just nu formgivare på plats i USA som får prova på hur det är att leva på Mars, i en experimentanläggning ute i öknen.

IT-jätten Apple är en annan ny partner, som hjälper Ikea att ta fram en app som ska lanseras senare i år. Med den ska kunderna kunna se hur Ikeas möbler ser ut i den egna hemmiljön på ett realistiskt sätt.

I appen går det att flytta runt den möbel man är intresserad av i sin egen bostad, testa olika möbeltyger och modeller och även att dela bilderna med vänner för att få input.

Ikeas designchef Marcus Engman tror att det finns många idéer från rymddesignen att plocka ner till vanliga bostäder på jorden.

(TT)

Ikea

Ikea har 397 varuhus i 48 länder, men om bara några månader är antalet uppe i 400.

I augusti förra året omstrukturerades verksamheten för att få en renodling mellan varuhusdrift och övrig verksamhet.

Inter Ikea Group, med bas i Nederländerna, äger varumärket Ikea och ansvarar också för bland annat inköp och utveckling av sortimentet.

Varuhusen drivs av olika franchisetagare, varav Ikea Group är allra störst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, på en äkta stol bredvid virtuella möbler. Appen, där kunder ska kunna se hur Ikeas möbler ser ut i hemmiljö, har tagits fram i samarbete med Apple och lanseras senare i år. Foto: TT
Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, på en äkta stol bredvid virtuella möbler. Appen, där kunder ska kunna se hur Ikeas möbler ser ut i hemmiljö, har tagits fram i samarbete med Apple och lanseras senare i år. Foto: TT
Inrikes

Nasa hjälper Ikea att tänka utanför boxen

Epoh Times

Om några månader öppnas varuhus nummer 400 i Ikeas regi. Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea Group, ser ingen bortre gräns för expansionen.

Men det gäller att tänka utanför boxen - till exempel genom rymdspaning i samarbete med Nasa.

En av möbeljättens stora utmaningar inför framtiden är att bli ett överkomligt alternativ för dem som precis rest sig upp ur fattigdom.

– Tillväxten av de många människorna sker ju primärt i Asien och Afrika. Det är där behoven finns, mycket större behov, folk som kommer ut ur fattigdom och bygger sina liv. Med vår vision och den affärsidé vi har är det där vi behöver vara, säger Torbjörn Lööf till TT.

Lärdomar från Kina

De länder som står näst på tur för blågula varuhus är Serbien, Indien, Lettland och Estland, inom tre till fyra år även Vietnam och Filippinerna. I bagaget finns lärdomar från hur etableringen i Kina gick till.

– Vi gick in med ett sortiment som vi skeppade från existerande leverantörsbas, vilket gjorde att priserna landade på en nivå som egentligen var oåtkomlig för medelinkomsttagaren i Kina, säger Torbjörn Lööf.

Lösningen var att starta lokal produktion. Det är också vad som måste till för att exempelvis kunna expandera i Afrika söder om Sahara, men också lyhördhet för lokala preferenser.

Ikea vill också förhålla sig till urbaniseringen. I städerna bor man trångt, vilket ställer krav på designen. Och Ikeas måste komma närmare stadsborna med fler butiker inne i städerna, konstaterar Lööf.

Två tusen produkter

Hos Ikea i Älmhult skapas mer än 2 000 nya produkter varje år och för att lyckas tänka nytt har möbeljätten hela tiden tentaklerna ute i nya samarbetsprojekt - nu även med amerikanska rymdstyrelsen Nasa.

Rymddesignen ger nya infallsvinklar, både kring hur man kan bo på liten yta och att leva resurssnålt, konstaterar Ikeas designchef Marcus Engman.

– Det handlar om att lära. Vad är mest svåruppnåeligt, om inte att göra rymden hemtrevlig? säger han.

Därför har Ikea just nu formgivare på plats i USA som får prova på hur det är att leva på Mars, i en experimentanläggning ute i öknen.

IT-jätten Apple är en annan ny partner, som hjälper Ikea att ta fram en app som ska lanseras senare i år. Med den ska kunderna kunna se hur Ikeas möbler ser ut i den egna hemmiljön på ett realistiskt sätt.

I appen går det att flytta runt den möbel man är intresserad av i sin egen bostad, testa olika möbeltyger och modeller och även att dela bilderna med vänner för att få input.

Ikeas designchef Marcus Engman tror att det finns många idéer från rymddesignen att plocka ner till vanliga bostäder på jorden.

(TT)

Ikea

Ikea har 397 varuhus i 48 länder, men om bara några månader är antalet uppe i 400.

I augusti förra året omstrukturerades verksamheten för att få en renodling mellan varuhusdrift och övrig verksamhet.

Inter Ikea Group, med bas i Nederländerna, äger varumärket Ikea och ansvarar också för bland annat inköp och utveckling av sortimentet.

Varuhusen drivs av olika franchisetagare, varav Ikea Group är allra störst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024