loadingDagligvaruhandeln sålde för 330 miljarder kronor förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Dagligvaruhandeln sålde för 330 miljarder kronor förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Inrikes

Matbutikerna drog in 330 miljarder i fjol

TT

Försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker växte med 7,5 procent under 2023, enligt Svensk Dagligvaruhandels index. Enligt branschorganisationen har tillväxten drivits upp av inflationen. Rensat för inflation backade försäljningen istället med 4,7 procent.

Totalt uppgick försäljningen till runt 330 miljarder kronor under året. Samma siffra förra året var 307 miljarder kronor.

"Det gångna året har inneburit en prövande tid för de svenska hushållen och även för dagligvaruhandeln. Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDagligvaruhandeln sålde för 330 miljarder kronor förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Dagligvaruhandeln sålde för 330 miljarder kronor förra året. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT
Inrikes

Matbutikerna drog in 330 miljarder i fjol

TT

Försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker växte med 7,5 procent under 2023, enligt Svensk Dagligvaruhandels index. Enligt branschorganisationen har tillväxten drivits upp av inflationen. Rensat för inflation backade försäljningen istället med 4,7 procent.

Totalt uppgick försäljningen till runt 330 miljarder kronor under året. Samma siffra förra året var 307 miljarder kronor.

"Det gångna året har inneburit en prövande tid för de svenska hushållen och även för dagligvaruhandeln. Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024